Om du har problem med att läsa detta mail, klicka här för en webbversion.

LMS-Nytt MAJ 2014
Ansvarig utgivare: Andreas Berg
Kallelse extra årsmöte

Linköpings Motorsällskap kallar till extra årsmöte
4 juni kl 18.00. Plats: Klubbhuset, Linköpings Motorstadion.
 
DAGORDNING
 
  1. Årsmötets öppnande
  2. Fastställande av dagordning
  3. Val av ordförande samt sekreterare för årsmötet
  4. Val av justeringsmän, tillika rösträknare, att jämte ordförande justera årsmötesprotokollet
  5. Fastställande av stadgeenlig utlysning av mötet
  6. Fastställande av röstlängd
  7. Justering av sällskapets stadgar
  8. Val av suppleant
  9. Årsmötets avslutning
Nu har första etappen startat

Äntligen är första etappen av den nya byggnaden igång.
Just nu schaktas det och görs klart för att gjuta grunden till det som ska bli nya serveringen samt Race Office.
Det är Wilséns byggtjänst som utför markentreprenaden.
Den gjutna plattan förväntas vara färdig under juni månad för att sedan försöka få huset på plats.
Vi hoppas att bygget inte kommer att störa verksamheten nämnvärt.
Huset kommer inrymma en helt ny serveringsdel med sittplatser för ca 60 personer. Även ett nytt domartorn samt sekretariat kommer byggas till på det befintliga huset.
Här är en av de nuvarande byggnaderna som sett sina bättre dagar och  kommer att inrymmas i det kommande huset.

Nedan är ett utkast på hur det nya huset kommer att se ut.

Sommarläger motocross 26-27 juli
Hej! Nu är det dags att anmäla sig till sommarlägret vi ska ha.
Lägret kommer att vara på Husqvarnas bana som ligger ca 5-10km söder om Jönköping i Torsvik! Jag kommer att vara tränare. Lägret kostar 400kr/förare och är lördag & söndag, det är ingen mat inblandat på det här lägret utan alla löser sin egen mat! Det finns ingen el! Det finns däremot toalett och dusch! Anmälan sker på mail till p.wernersson@bredband.net med personuppgifter & klass! Hoppas att vi blir många! Ha de bäst allihop!

Med vänlig hälsning, Timmy Wernersson

HEMSIDAN

Som ni säkert har märkt så har LMS hemsida under året genomgått en stor förvandling. Vi har fått en del feedback och uppdaterar hemsidan löpande. Vill ni ha något publicerat? Skicka in material.

Bokning av maskiner, utrustning och el görs via hemsidan.

Det finns även en knapp för felanmälan. Där vill vi att ni fyller i information om ni ser eller upptäcker något som är fel eller trasigt på anläggningen.
De flesta sektioner har gått över till hemsidorna via IdrottOnline. Vår förhoppning är att de som ännu inte gjort det gör det under året.

Tänk på att många söker information via hemsidorna och ju mer information som finns där, desto mindre samtal behöver vi hänvisa vidare.
LMS HISTORIA

Tanken är att varje nummer ska ha med något om LMS historia och lite bakgrund runt motorstadion.

Alf "Affe" Löfquist som är gammal LMS-are och har god kännedom om klubben och dess historia delar med sig.
Han har varit aktiv medlem sedan 1950!
AFFES MOTORKRÖNIKA DEL 7

Del 8
AFFES MOTORKRÖNIKA.
Vid flera tillfällen har jag nämnt Ivan Blom, LMS ordförande i flera omgångar och sedan hedersordförande. Ivan var i arbetslivet mest känd som Vd för det välkända Bloms Åkeri. Det ni kanske inte visste var att åkeriet ursprungligen var ett häståkeri som drevs av Ivans far. Åkeriet låg i trekanten Hamngatan-Södra Stånggatan-Tullbron. När åkeriet växte och blev allt mer motoriserat flyttades verksamheten till Industrigatan. Ivan som hade ett brinnande motorintresse var en de drivande krafterna vid tillkomsten av både motorstadion i Ryd och nuvarande anläggningen på Sviestad. Som tidigare nämnts tävlade han i ett flertal bildicipliner, OT, rally, backe , isbana och midget. Det sistnämnda mycket populärt på 50-talet. Under sin aktiva tid var det han som värvade blivande speedwayvärldsmästaren Ove ”Rackarn” Fundin till klubben. Ove
kom från Tranås åkte från början motocross men lockades att pröva att åka speedway. Han visade sådan talang att han blev en i Filbyternas speedwaylag.
Från början ansågs Ove som en riktig vingel-Pelle genom sin vilda framfart på banan och många förare fasade för att åka i samma heat som han. Ingen kunde väl ana att han skulle bli vår största stjärna någonsin.
Flera duktiga LMS:are var knutna till Bloms Åkeri. En av dessa var Uno ”Ucka” Kindstedt som tävlade i OT och motocross . Hit hörde också Ivans son Rolf Blom som till yrket var grävmaskinist och tävlade i motocross men även prövade att tävla med bil på is och i rally. Tyvärr gick Rolf bort i unga år. En av trotjänarna i åkeriet var Magnus Bolander som var firmans transportledare och som ägnade fritiden åt i första hand OT-tävlingar. (nutidens rally). Samtida med Magnus tävlade Göran Thörnebäck och Bengt ”Bengan” Rehn i samma diciplin. Dessa herrar var kända för sin vilda framfart på sträckorna och det hände då och då att det blev en rullning eller besök ute i naturen.
För att återgå till Ivan Blom så kom han att efter pensioneringen att ägna näst intill all sin tid som frivillig vaktmästare på den nya anläggningen på Sviestad. Från en liten kur vid infarten till banan styrde han uthyrning, skötsel och övrig verksamhet på anläggningen. Bäst sammanfattas Ivans engagemang när han med egna ord kallade Sviestad för: ” MINA  DOMÄNER”.
Det var allt för denna gång. Fortsättning följer.

Alf ”Affe” Löfquist


Hälsningar Alf ”Affe” Löfquist


49-ÅRSRACET
Kjell Karlsson, ny sammanhållande för Classic Racing inom LMS.
Classic Racing i LMS har varit synonymt med Årsracet som har växt till ett stort arrangemang, både sett till antal deltagare, bredd, publik och inte minst ekonomi. Från början var Årsracet mest ett ”Roadracing arrangemang” men förra året var Motocross faktiskt något större sett till antal deltagare. För att kunna genomföra ett Årsracet krävs stora insatser från hela LMS, inte minst vad gäller funktionärer, stadionpersonal, kansli och alla banor och byggnader på motorstadion. Ett välbesökt och väl genomfört Årsrace ger massor med PR och en god avkastning för LMS och MCHK-R (som delar arrangörskapet med LMS) ett misslyckat arrangemang kan medföra stora kostnader.
För att behålla positionen som välbesökt arrangemang av tävlande och publik behöver vi kontinuerligt se över organisation och arbetssätt och jobba aktivt med ekonomin runt arrangemanget. Många förbättringar görs löpande men kanske dags att ta ett större steg?
Undertecknad har fått uppdrag från LMS huvudstyrelse att samordna och utveckla Classic Racing inom LMS där Årsracet är största arrangemanget i dagsläget.
Några av huvudfrågorna som jag ställer mig är
  • Hur kan vi utveckla konceptet med allt från camping, försäljning, tävlingsteman till servering och underhållning?
  • Hur ska vi utveckla vårt samarbete med MCHK-Racing?
  • Hur ska vi säkra tillgång på ledare och funktionärer?
Vi kommer inte göra några större ändringar till årets arrangemang utan mera satsa på att faktiskt dokumentera hur vi jobbar och vem som ansvarar för vad. Till nästa Årsracet ser jag som ett måste att vi synliggör en tydlig organisation för Årsracet som skiljer på tävling, stadiondrift och event/arrangemang. På detta sätt kan vi få ännu bättre kontroll på våra utgifter, större samordningsfördelar samt vi låter de som arbetar i Årsracet gör det de är bäst på. En tävlingsledare ska inte behöva jaga leverantörer av korv…
Årets race har brittiskt tema vilket förstås tilltalar mig som går loss på alla (tre) cylindrar när jag får se och höra en Trident eller Rocket 3:a i händer på någon som kan (och har råd) att gasa över 10 000 rpm på rakorna. Missa inte detta! Årsracet engagerar som sagt många funktioner, ledare och funktionärer inom LMS. En stor eloge till er som år efter år ställer upp och gör detta till den finaste classic racing tävlingen för motorcyklar i Norden, ja kanske i hela Europa! Sist men inte minst ett stort tack till Göran Lundgren för hans insatser för Årsracet genom åren.
Kjell Karlsson
GLÖM INTE GRINDEN

Vi vill uppmana alla medlemmar som har nyckel att låsa efter sig. Det är av stor vikt att vi ser till att hålla våra yttergrindar låsta när vi inte har någon verksamhet. Är ni sist har ni ansvaret för att det blir låst. Allt för att minska inbrottsrisken och förstörelse på anläggningen.

Tänk på att det är ni medlemmar som kan påverka innehållet i detta nyhetsbrev. Tveka inte att skicka in material eller tipsa ansvariga i sektionen att skriva några rader.
Nyhetsbrevet bygger mycket på att ni själva skickar in nyheter och att sektionerna håller hemsidor uppdaterade.

LMS Trafiksäkerhetsutbildning för motorcyklister

Med trafiksäkerhetsutbildning för motorcyklister menas att vi tränar på kurvtagningsteknik och inbromsningar och det under betydligt säkrare förhållanden än ute på vanliga vägar. Du kommer garanterat att bli en betydligt bättre och säkrare mc-förare genom att vara med på dessa övningar.
Alla är välkomna oavsett mc, ålder och kunskapsnivå. Vi delar upp förarna i olika grupper beroende på erfarenhet av bankörning.
FÖR ATT FÅ DELTA I VÅR UTBILDNING SKA NI HA LÄST OCH FÖRSTÅTT NEDANSTÅENDE REGLER, KRAV OCH INFORMATION.

Datum och anmälan

Det går inte att förboka körningarna utan anmälan och betalning sker på plats.
Däremot så kommer de sista 8 platserna per tillfälle att reserveras till dem som har jobbat som funktionärer på en RR-träning/tävling och som har fribiljett. De måste dock vara på plats senast 16.30 (08.30 heldagar och då krävs två fribiljetter). Prata med ansvarig instruktör/träningsledare om du vill ha mer information.
Priset för kvällskörningarna är 300:-, men 200:- för aktiva LMS-medlemmar (ta med giltigt medlemskort).

Vi har en övre gräns på 75 deltagare totalt med max 25 st i varje grupp. Först till kvarn gäller så se till att vara ute i god tid för att vara säker på att få vara med.

Mer info finns på Roadracings hemsida/Trafikövningen

Karting SM/RM 2014

Karting SM/RM 2014
Officiellt från Kartingutskottet.
Anmälan till Karting SM/RM 2014 är nu öppen!.
Anmälan finns på www.sbf.se under karting.
LMS förare OSKAR KRUGER
Blev en riktig kanonpremiär här på Donington Park. Totalvinnare i Race 1 och 2a i race 2, maximala poäng i klassen och han även med att slå banrekord!
 
Testet på torsdagen gick väldigt bra och jag körde drygt en sekund snabbare än förra året. Det beror mycket på att det var mer grepp i banan och att jag körde på bättre däck. Allting kändes bra inför lördagen och jag visste att jag var bland dom snabbaste.
 
När kvalet  startade började banan att bli torr då det hade regnat hela natten. Banan var då kall och trots att jag hade nya däck så kom jag inte ner på de tiderna som jag körde på testet vilket var lite frustrerande. Lyckades kvala in som 2a snabbast på snabbaste varvet och nästsnabbaste varvet.
 
I Race 1 var jag uppe i ledningen efter första kurvan och under de två första varven byggde jag upp en lucka på drygt två sekunder. Luckan krympte med någon tiondel per varv i början och jag ledde då bara med ca en sekund men jag svarade och ökade på luckan ytterligare. Jag hade inga stora problem med varvningar så jag lyckades hålla ledningen in i mål!
 
Race 2 började lika bra som race 1 men efter några varv blev det Safety Car. I omstarten fick jag en lucka på ca en sekund och jag höll luckan i flera varv tills jag kom ifatt en bil som jag skulle varva men som inte släppte förbi mig direkt. Jag tappade då ledningen. Jag försökte ta tillbaka ledningen direkt men lyckades inte och jag tappade tid vid ytterligare varvningar. In på sista varvet hade jag kommit närmare och låg jag bara några tiondelar bakom men jag lyckades ändå inte bromsa mig förbi. Jag slutade på 2a plats totalt men vann klassen!
 
Riktigt skön start på säsongen men efter sista racet såg vi en ordentlig spricka i chassit. Chassit är från 09 så tills nästa race som går på Brands Hatch har vi ett sprillans nytt chassi så får vi se om det är snabbare.  
FORMEL 1
Lewis Hamilton har varit överlägsen i inledningen av årets F1-säsong. Fyra pole positions och lika många vinster har det blivit för VM-ledaren, som trots det inte är helt nöjd. ”Det borde inte vara så jämnt”, säger han till Autosport.com.
I årets första F1-race tvingades Hamilton bryta. Därefter har han radat upp segrar. I Malaysia och Kina var britten dessutom överlägsen.

- Det är de resultaten jag jobbar mot och den marginalen borde det vara varje gång, säger han.
Men i Bahrain var Rosberg nära och i förra helgens GP i Spanien skiljde det bara 0,6 sekunder mellan Mercedes-förarna.

- Det är skönt att jag vann och det är positivt. Jag ahde en fantastisk dag och en fantastisk helg, säger Hamilton och fortsätter:

- Men det borde inte ha blivit så jämnt. Jag är inte negativ, men jag är en perfektionist. De flesta hade varit nöjda bara med att de vunnit, men jag vill bli bättre hela tiden och strävar efter perfektion. Jag borde varit snabbare.
Övriga Motorsportsnyheter

Det ser inte ut att finnas en lösning i förhandlingarna mellan elitserieklubbarna i speedway och Svenska Motorcykel-, och Snöskoterförbundet (Svemo). Konflikten gäller fördelning av de intäkter som TV-avtalet ger. – Vi har svårt att få förståelse för förbundets principer för intäkter och kostnader och de demokratiska beslut som medlemmarna tagit, säger Håkan Leeman, ordförande Svemo.
- Alla intäkter från TV-avtalet går redan till speedwayverksamheten. Först och främst genom att finansiera driften och därefter delas i stort sett allt överskott ut till klubbarna. Speedwayverksamheten är dyr i drift och tidigare har förbundets övriga grenar finansierat speedwayverksamheten. Med TV-avtalet som grund anser vi att det är rimligt att de intäkterna nu finansierar speedwaysportens egna kostnader, säger Håkan Leeman.Allt sedan Förbundsmötet, bestående av de demokratiskt framröstade delegaterna, i april beslutade att konflikten ska försöka lösas på fredlig väg har förhandlingar pågått. Budskapet från mötet var tydligt:
  • Ta upp förhandlingar och dialog för att lösa problemen
  • Förhandlingar kan inte genomföras under hot (klubbarnas hot om att stänga ute TV från arenorna), dessa ska tas bort först
  • Styrelsen ska, vid ett akut läge, följa förbundets stadgar
Svemos förhandlingsrepresentant har varit Peter Svensson, nyinvald styrelseledamot som vid det konstituerande styrelsemötet gavs fria händer att sköta förhandlingarna och försöka komma till avslut.Intensiva förhandlingarna har genomförts via telefon och mail med viss framgång. Svemo har som ett resultat av dessa förhandlingar gett ett flertal bud som dock har förkastats av Elitserieföreningen Svensk Speedway (ESS) som agerat som klubbarnas förhandlingsrepresentant. Den 14 maj skickade så ESS ett, som de själva kallar det, slutbud.
- Vi kan utifrån det konstatera att vi står så långt från varandra att en lösning i närtid inte är att trolig. Då ESS lämnat ett slutbud som Svemo inte accepterar tolkar vi det som att förhandlingarna från ESS sida är avslutade. Svemo har trots det skickat två förslag på lösning adresserade direkt till elitserieklubbarna. Tidsgräns för dessa två förslag är sista juni, säger Håkan Leeman.

 

SEKTIONS TIPS
Evenemangskalendern PG, På gång i Linköping, kommer ut tre gånger per år, samt i mindre påsklovs-, sportlovs- och höstlovseditioner.
Nytt för i år är att vi även har en Sommarlovs-PG.
Medverkan i lovprogrammet är gratis, men för att vara med ska ert evenemang vara inlagt på sajten www.pagang.info senast den 27 maj.
Pagang.info är Östergötlands officiella evenemangsguide på nätet. All textinformation till lovprogrammet hämtas från sajten. Det är alltså inte möjligt att skicka evenemangstips via e-post.
Högupplösta bilder mottagets tacksamt och ökar synligheten för ert arrangemang. Bilder, inkl fotografnamn, skickas till mig via e-post.  
Om inläggning på pagang.info
Arrangörer som regelbundet lägger in arrangemang har eget lösenord till www.pagang.info, vilket underlättar arbetet för alla parter. Har man inte ett lösenord går det bra att mejla Visit Östergötland, info@visitostergotland.se  och be om ett lösenord.
Ni som har evenemang vid få tillfällen, eller lite då och då, kan använda er av ”tipsa”-knappen på startsidan på www.pagang.info, där du lägger in alla uppgifter. Dessa mejlas sedan för godkännande (Linköpings turistbyrå) innan det publiceras på hemsidan.
Hör av er vid eventuella frågor!
KURSKALENDER 2014

ÖBFs kurser på Linköpings Motorstadion

1 juni Rally licenskurs
27 juni Racing licenskurs

8 augusti Racing licenskurs
10 augusti Rally licenskurs

12 september Racing licenskurs

10 oktober Racing licenskurs

20 november Folkrace/Rallycross licenskurs
22 november Rally licenskurs

Mer inormation hittar du på ÖBFs hemsida www.ostergotlandsbf.se


JOHAN REMMELGS MINNESFOND

Johan Remmelgs minnesfond är startad för att hedra minnet av Johan som efter en tragisk olycka under motocross-SM i Västerås 8 augusti 2011 hastigt lämnade oss i stor sorg och saknad. Endast 15 år gammal.
Johan brann för sin sport och engagerade sig inte bara i sin egen träning och tävling, utan även som tränare för klubbens yngre förare.
Minnesfonden är inte bara ett sätt att minnas Johan och den goda kamrat han var, utan framför allt ett sätt att uppmuntra goda prestationer för sportens fortlevnad och framtid.
Minnesfonden förvaltas av LMS och delar varje år ut ett stipendium på 5000-10000 kronor till en individ eller organisation som bidragit till motocrossens utveckling och fortlevnad genom:

Speciell idrottslig prestation - Gott sportmannaskap - Speciell ideell insats - Insats för ökad säkerhet

Ansökan med motivering skickas till johan.remmelg@lms.se senast 1 maj. Sökande (individ, förening el organisation) ska ha sitt ursprung i den nationella motocrossverksamheten. En jury om tre personer beslutar om tilldelningen innevarande år. Juryn består av motocrossektionens ordförande, LMS ordförande samt en representant för familjen. Prisutdelning sker i samband med statustävling under året.

Gåvor sätts in på BG 462-1355, märk inbetalningen med Johan Remmelgs minnesfond.
TÄVLINGSKALENDERN

29 maj Jordsprätteträffen
31-1 juni MKR Karting
1 juni MX Outlet cup (Motocross)

13-15 SM Roadracing
28 juni Mellansvenska långloppsserien

4-6 juli Stångebroslaget    Plats: Prästtomta

1-3 augusti 49 Årsracet

9 augusti Prova på Motocross barn & vuxna
24 augusti SM Supermoto
29-31 augusti SM Roadracing

5-6 september East Sweden Rally
6 september Mellansvenska långloppsserien
6 september Seriecross Östra
9 September KM2 Cross
10 September KM2 Cross
27-28 september Sverigecupen karting

11 oktober  Tårtracet (cross)
ÖPPETTIDER PÅ KANSLIET:
KANSLIETS INFORMERAR

Måndag och tisdag 07.30-16.00
Onsdag - fredag 08.00-16.00
Lunch 11.45-12.45
(gäller helgfria vardagar)

28 maj är kansliet bemannat 08.00-12.00
29+30 maj och 6 juni är kansliet STÄNGT

Alla medlems-/träningskort ska vara skickade nu. Har ni inte fått det kontakta kansliet på lms@lms.se alt 013-362690
VI ÖNSKAR ER ALLA EN UNDERBAR FÖRSOMMAR!

Andreas, Göran, Katarina, Annika, Shlimon & Peo


  
andreas.berg@lms.se     

Det här är ett meddelande från . Vi hoppas att den här kommunikationen är välkommen.
Om du inte vill få mer information från oss i framtiden, så kan du avregistrera dig här