Om du har problem med att läsa detta mail, klicka här för en webbversion.

LMS-Nytt JUNI 2013
Ansvarig utgivare: Andreas Berg
BARNENS DAG 2013

Barnens dag gick av stapeln 25-26 maj. Det var ett lyckat arrangemang och framför allt en välbesökt lördag då höjdpunkten var flyguppvisningen.
Sektionerna hade möjlighet att visa upp sig. Karting, cross, speedway och radiostyrda bilar var på plats. De som hört av sig till kansliet var nöjda med antalet besökare och tyckte det var en kul dag. Vädret var med oss och inte förrän kl 15 på söndagen kom de första dropparna.
Några serveringar hade öppet och fick in x antal kronor i sektionskassorna, vilket alltid är ett välkommet tillskott.
ENDURO - STÅNGEBROSLAGET
5-7 juli 2013 äger årets upplaga av Stångebroslaget rum. Tävlingen äger rum på Prästtomta 15 NNO om Ljungsbro.
PROVA PÅ MOTOCROSS -
HELT GRATIS!
Söndagen den 16 juni kl 10.00-15.00 på motorstadion.

Här kan alla barn & ungdomar mellan 4 och 12 år prova på att köra motocross helt kostnadsfritt.

För mer info: www.provamcsport.n.nu
ROADRACINGTRÄNING 23 JUNI


LMS Roadracing bjuder den 23 juni in till en heldagsträning på Linköpings Motorstadion.
 
Det blir tre olika grupper, två trafikövningsgrupper (en grön och en gul/röd) och en licensgrupp där licens och motorcykel enligt gällande reglemente krävs.
 
Platserna är begränsade till 25 personer per grupp.
 
Lugn=grön, snabbare=gul/röd.
 
Vi kör som vanligt pass på ca 20 min mellan 08:00-15:00 med paus för lunch mellan 12:00-13:00. (Lunch ingår)
 
Ambulans och funktionärer kommer självklart att finnas på plats och i gatgrupperna finns även instruktörer.
 
Priset för en heldagskörning på Linköpings Motorstadion inkl lunch är 750kr.

Anmälan är för tillfället stängt. Den 14 juni ska betalningarna vara registrerade annars släpps platserna fria och det är först till kvarn som gäller.
 
SUCCÉ I ENGLAND FÖR KRÜGER - BRANDS HATCH 31/5-1/6
RADICAL
Oskar Krüger hälsar att han hade bra fart redan på träningen och att farten höll i sig hela helgen!
På träningen testade vi många inställningar och vi fick till bilen väldigt bra. Var snabbast i teamet under testen. Kvalet gick fort. Fick andra tid och min näst bästa tid var också bra så jag startade 2a i båda racen.
Med min snabba och rutinerade teamkompis bakom mig visste jag att det skulle bli svårt att hålla andraplatsen. Jag fick mycket hjulspinn och han smet förbi men jag var ändå på 3e plats. Jag hade inte värmt däcken tillräckligt under uppvärmningsvarvet så jag hade svårt att hänga med täten de första varven. Jag fick ganska snabbt upp tempen men täten var för långt fram och för snabba. Bakåt var det också lugnt så jag åkte ensam hela racet förutom några varvningar. Jag kom i mål som 3a efter 20 körda varv. Grymt nöjd! Riktigt skönt med årets första pallplats.
I race 2 fick jag bättre start och ettan fick motorstopp. Teamkompisen Jesper var ändå uppe jämsides så jag fick nöja mig med en 2a plats efter startkurvan. Jag var ungefär en tiondel långsammare än Jesper per varv men betydligt snabbare än de bakomvarande. Luckan fram till Jesper och förstaplatsen blev succesivt större men när det kom fram till varvningar krympte luckan men jag hade inte greppet kvar i däcken att köra ifatt och förbi. Varven tog slut och jag kom i mål på en 2a plats. Jättenöjd och kul med RPM 1a och 2a. Min absolut bästa prestation i Radical. Riktigt kul att få visa vad man går för när allting går som man vill.
ENDURO - SVENSKA MÄSTARE
Hampus Falk och Linus Fasth tog hem mästartiteln i lagenduro för juniorer vid Svenska mästerskapet! Tävlingen som pågick i 6 timmar avgjordes 26 maj vid Bergbyns motorstadion, som ligger norr om Uppsala. De flesta lagen hade 3-5 förare i laget. LMS körde enbart med två förare - Hampus Falk och Linus Fasth vilket är en stark bedrift men som visar att det räcker.

48-ÅRSRACET

2-4 augusti är det dags för LMS största arrangemang, Årsracet. Medarrangör är MCHK-Racing som är en förening som administrerar Classic Roadracing i Sverige. I år heter tävlingen 48-Årsracet och temat  är Italienska Racermotorcyklar. 600 –700 förare kommer varje år till Linköpings Motorstadion och tävlar i Roadracing, Cross, Speedway eller Trial. Ingen annan Motorklubb kan stoltsera med något liknande. Tävlingen är välkänd i Sverige och många andra länder. Vill Du hjälpa till så kontakta Göran Lundgren - goran.lundgren@lms.se - som är organisationsansvarig för 48- Årsracet
SPEEDWAY - KÄNDIS PÅ BESÖK
Under Barnens dag anordnade speedwaysektionen prova-på samt träningar för stora och små. Under helgen hade vi även besök av 8 engelsmän som båda dagarna provade speedway i Varg-Olles speedwayskola. Legendaren Varg-Olle själv var närvarande båda dagarna och instruerade både de som provade på för första gången och våra förare som tränade. Vädret var bra och besökarna nöjda.
LMS HISTORIA

Tanken är att varje nummer ska ha med något om LMS historia och lite bakgrund runt motorstadion

Den 18 Juni 1925 samlades ett gäng motor­en­tusi­as­ter i Röda Rummet på Arbetare­för­eningen i Linköping. Vid denna samman­komst bildades en motor­klubb vid namn Lin­köpings Motor­cykel­klubb. Detta namn ändra­des efter en kort tid till Linköpings Motor­klubb. Klub­bens förste ordförande blev Sigurd Carlsson.
Redan den 27 sep­tember kördes klub­bens första tävling som var en landsvägs­körning med motor­cykel. Märkligt nog var start och mål för­lagt till Söderköping. Täv­lingen vanns av Carl Viktor Widmark före Folke Hell.
Tävling nummer två avhölls den 11 ok­to­ber med start och mål vid Ryds gård. Seg­rare denna gång  blev Folke Hell före Curt Ny­ström och Gustaf Sundin.
MOTOCROSSBANAN
Redan 1962 fick LMS styrelse vetskap om att det skulle byggas bostäder på vår provisoriska motocrossbana vid Berga. Den var belägen mellan nuvarande Pionjärgatan och Berga slott. Vid varje tävling fick man göra två stycken broar över Tinnerbäcken samt mängder av snöstaket. Den sista tävlingen som kördes var 1963.
1964 hade inte LMS någon egen bana utan fick låna Norrköpings motocrossbana för att köra vår serietävling. Efter detta kontaktades kommunstyrelsen av LMS för att få ett nytt område att anlägga en ny bana.
Flera alternativ föreslogs bl a ett bakom nuvarande brandkårsanläggningen i Kallerstad men beslutet togs i kommunfullmäktige att bygga motocrossbanan på Sviestad. 10 dec 1964 fick LMS 8000 kronor till bygget.
Hade inte den stora arbetsinsatsen gjorts av medlemmarna och andra ideella krafter hade det inte blivit någon lång bana för de pengarna.
Till invigningen den 7 september 1965 fick LMS låna Sviestads stubbåker till depå och diverse parkeringar med infart Sviestad gård som arrenderades av Arvid Isaksson.Den invigningsdagen blev inte vad LMS hade hoppats på då det regnade mest hela tävlingen. Isaksson blev dock räddningen då han kunde bogsera många bilar med sin traktor.
29 september 1965 begärde klubben ett tilläggsanslag hos Idrotts- och fritidsförvaltningen på 3000 kronor men detta avslogs.
1966 byggdes ett speakertorn där nuvarande bortre vattentanken är belägen. Det byggdes av medlemmarna, mestadels under semesterperioden.
Banan förbättrades succesivt och den stora lyckan var när A1 1967 lade sin maskinutbildning till Sviestad. Då breddades och rättades bansträckningen på många ställen samt att en del hopp blev till.
Vi fick mycket sand av Mars Cementgjuteri som han inte kunde använda till cementgjutning och dessutom kördes det hit en mängd sopsand från Bergsrondellen där kommunen hade ett upplag.
Samma år byggdes en startgrind som då var Sveriges längsta och hade plats för 40 förare. Även detta gjordes av medlemmarna och den var placerad i närheten av speakertornet.
1976 ändrades banan då speedwaybanan flyttades in och tog lite av motocrossbanan. Äntligen hade vattenledningen kommit upp till området. Visserligen med dålig kapacitet men det löstes med en 10cm3-tank där vi kunde fylla vår vattentunna på 10 minuter. Före detta var vi tvungna att åka till Hackefors och fylla tunnan vid en brandpost.
1977 flyttades speakertornet och startgrinden upp bakom det nya klubbhuset som var under byggnad.
1984 ändrades banan ytterligare för att folkracebanan skulle få plats. Detta blev en fördel då en backe skapades.
1985 tillkom en minicrossbana för de allra yngsta i närheten av SAABs inflygningsmast. Där bedrevs även nybörjarkurserna på klubbens 4 crosscyklar.
1996 breddades crossbanan i hela sin längd till 5 meter.
2000 färdigställdes banan i nuvarande skick samt att startgrinden återigen flyttades. Det påbörjades ett sprinklersystem. I första hand för att vattenbegjuta den lilla banan. Speakertornet förlängdes med ett sekretariat samt en spolplatta på 20 meter där 10 motocrosscyklar kunde spolas samtidigt.
LMS arrangerande följande mästerskap:
J-SM 1968, 1997 samt 2005
SM 1969 och 2007

KARIN TUDEGÅRD

Karin kommer efter drygt 11 år att sluta hos oss. Karin har varit på LMS kansli sedan 2002 och har i första hand jobbat med medlemshanteringen. 
Vi vill passa på att tacka Karin för hennes arbetsinsats i receptionen och önskar henne en skön sommar som start på det "nya" livet - pensionärslivet.

Vi kommer tacka av henne 26 juni kl 12.00 i kanslihuset.
SOMMARTIDER PÅ KANSLIET:

10-12 juli 8.00-12.00
15-19 juli - stängt

22-26 juli 8.00-12.00


Övriga helgfria vardagar 7.30-16.00 (lunch 11.45-12.45)


  
andreas.berg@lms.se     

Det här är ett meddelande från . Vi hoppas att den här kommunikationen är välkommen.
Om du inte vill få mer information från oss i framtiden, så kan du avregistrera dig här