LMS-Nytt JULI 2013
Ansvarig utgivare: Andreas Berg
ENDURO - STÅNGEBROSLAGET 2013 - I ÅR FÖR 20e GÅNGEN!

Rekordstort deltagarantal med ca 2200 anmälda starter. Världens näst största endurotävling (efter Gotland Grand National).


På lördagen ca kl 12 kommer Mästarnas Mästare att köra ett eget heat på en publikvänlig bana. Det är tidigare segrare i Stångebroslaget som är inbjudna och 11 av 12 kommer till start.

Ca 100 LMS-funktionärer och 60 funktionärer från försvarsmakten hjälps åt att arrangera tävlingen.

Tidsschema
Fredag
:
Start 1 Kl. 08:30 Klass 24 (Guldhjälm 10-12 år)
Start 2 Kl. 09:40 Klass 13, 14, 15  (Motion Dam, Militär, Veteran)
Start 3 Kl. 11:00 Klass 20-21 (U1, T1 12-16 år)
Start 4 Kl. 12:30 Klass  22-23 ( U2, T2 13-16 år)
Start 5 Kl. 15:00 Klass  10 ( Motion 40-49 år)
Lördag:
Start 6 Kl. 09:30 Klass  11 ( Motion 50-65år)
Start 7 Kl. 13:30 Klass  8-9 ( Motion 15-29, 30-39 år)
Söndag:
Start 8 Kl. 08:30 Klass 25 (Guldhjälm Max 10 år)
Start 9 Kl. 10:00 Klass  1-7 ( Elit, Junior, Senior, Dam)

Av LMSarna på startlinjen i söndagens elitklass
har Linus Fasth, Hampus Falk och Hanna Berzelius störst chanser till bra placeringar. Vi önskar förstås alla hemmaåkare ett stort LYCKA TILL!

Nedan: PRÄSTTOMTA är preparerat och klart för helgens tävlingar

48-ÅRSRACET

Förberedelserna pågår för fullt i de olika sektionerna inför Årsracet. Under tävlingshelgen från torsdag till söndag behövs många funktionärer. Det är en rolig och viktig uppgift att vara funktionär.

Hör av er till Göran Lundgren på 013-362690 eller e-post goran.lundgren@lms.se så underlättar du att planera LMS största evenemang.

Ingen kan göra allt men alla kan göra något!

MATERIAL TILL REDAKTIONEN
Vi behöver få in redaktionellt material. Vad vill DU läsa om? Någon LMS-profil du vill få mer information om? Någon tävling du deltagit på och vill delge oss resultat? Tipsa om motorrelaterade evenemang i närområdet mm mm

Likaså vill vi ha in sektionshändelser och/eller resultatlistor om ni varit ute på tävlingar.
Vi har över 900 prenumeranter och LMS-nytt är ett bra och lätt sätt att kommunicera med medlemmarna på.

maila material till redaktionen@lms.se
ASFALTSBANAN
Vi har nu genomfört en breddning av bandepån på stora asfaltsbanan. Det är en del i att få banan uppdaterad och godkänd för A-licens i roadracing. Ett krav för att kunna arrangera SM 7-8 september

Vi har även fått klart med en entreprenör som ska bygga om Sviestadböjen för att slutligen få banan godkänd. Det som kommer göras är att fylla upp och anlägga en ny, stor, sandfålla.
Vi räknar med att komma igång med arbetet i månadsskiftet juli/augusti.
LMS HISTORIA

Tanken är att varje nummer ska ha med något om LMS historia och lite bakgrund runt motorstadion

Alf "Affe" Löfquist som är gammal LMS-are och har god kännedom om klubben och dess historia delar med sig.
Han har varit aktiv medlem sedan 1950!
AFFES MOTORKRÖNIKA
Trafikövningsplatsen (TÖP), Halkbanan.
Många LMS:are, framför allt den yngre generationen, har dålig kunskap om klubbens tillkomst, utveckling, organisation och ekonomi.
I denna och kommande artiklar skall jag försöka ge en bild av klubbens verksamheter och jag börjar då med Trafikövningsplatsen i dagligt tal kallad Halkbanan (TÖP).
I körkortsutbildningen saknades länge en viktig del, nämligen utbildning i körning på halt underlag. Därför anlades i början av 1970-talet landets första halkbanor. LMS var tidigt med i denna process. 1978 beslutade LMS styrelse att anlägga en halkbana och den 29/6 samma år utfärdades byggnadslov. Nils-Erik Hägglund anlitades som entreprenör och i augusti 1979 kunde banan invigas av dåvarande TSV-chefen Lars Pettersson i närvaro av kommunrepresentanter, trafikskolor, polis, räddningstjänst, militära förband och många övriga organisationer. Banan kom att bli landets 8:e halkbana (idag finns mellan 35-40 st). Undertecknad hade under våren anställts som utbildningschef. Fr.o.m. 1 oktober 1979 blev halkutbildning obligatorisk för samtliga körkortsaspiranter i Östergötland och delar av Småland. Förutom körkortselever utnyttjades banan för vidareutbildning med polis, räddningstjänst, kommun- och lanstingspersonal, militära förband, åtskilliga organisationer och enskilda personer.
C;a 6000 personer genomgick årligen utbildning vid banan de första åren.
Halkbanan kom därför att bli LMS stora inkomstkälla och överskottet användes till vidareutveckling av anläggningen men också för att täcka kostnaderna för sektionernas tävlingsverksamhet.
Utbildningen har genom åren förbättrats. Från att från början ha varit en ren färdighetsträning handlar det i dag om att förstå riskerna i samband med halka och benämningen har därför ändrats till att heta Riskutbildning.
Anläggningen har utökats med en säkerhetshall och förutom riskutbildningen har Trafikverket sina praktiska prov för lastbil, buss och mc på anläggningen. Motormännen Östergötland har sitt kontor i kanslihuset och här finns också Linköpings Tungutbildning som utbildar lastbils- och bussförare.
Sammantaget utgör halkbanan, trafikövningsplatsen tillsammans med uthyrningsverksamheten ryggraden i LMS ekonomi. Utan dessa verksamheter skulle LMS inte ha kunnat driva och utveckla Linköpings Motorstadion till en av Europas modernaste motoranläggningar.
Trafikövningsplatsen är nu efter 34 år inne på sin tredje utbildningschef. Dessa är och har varit:  1979- 1996 Alf Löfquist, 1996- 2012 Leif Nilsson och från 2012 Göran Lundgren.
Med Motorhälsningar
Alf ”Affe” Löfquist
PROVA PÅ BANKÖRNING I DIN EGEN TAKT MED EGEN BIL
19 juli på Sviestad

Start: 09.00
Slut: 16.00

Pris: 500 kr för medlem och 700 kr för icke medlem. Kör så mycket du vill. Om du inte har Racing-, Rally-, Karting-, eller Folkracelicens så tillkommer 100 kr för PR-licensen.

Här kommer några enkla regler:
  • Observera dom nya ljudkraven på max 95 db.
  • Vid start skall alla rutor vara stängda.
  • Bilen ska vara skattad och besiktigad samt försäkrad.
  • Inga passagerare får åka med.
  • Vid körning i depåområdet gäller gåfart.
  • Ta hänsyn till dom andra på banan och kör ej över din eller din bils förmåga.
  • Man visar respekt för dom som kör fortare, kör åt sidan blinkar och släpper förbi på lämpligt ställe.
  • Gör ej omkörningar på ställen där du ej har full uppsikt över banan eller vad som finns framför.
  • Observera att drifting inte är tillåten! 
  • Efter målflagg åker man ett lugnt varv för kylning av bromsarna.
  • Efter ett avslutat pass skall bilen stå i depå i ca 10 minuter innan ny körning tillåts.
  • Om det sker en olycka eller du får problem med bilen på banan så sitt kvar i bilen tills funktionärer är på plats.

OBS. All körning sker på egen risk och arrangörerna frånsäger sig allt ansvar för olyckor och för skador på materiel och person.
Fordonet kommer att besiktas av funktionärer på plats.

Besiktningen
  • Ljudmätning (max 95 db)
  • Körkort
  • Hjälm
  • Heltäckande klädsel
  • Bälte
  • Inga lösa föremål
  • Däckmönster >1.6mm
  • Batterifastsättning
  • Slangar och läckage
  • Bromsljus

Startförbud vid underkänd besiktning.
TÄVLINGSKALENDER 2013
Juli:
6-7        Stångebroslaget (Enduro)       Plats: Prästtomta

Augusti:
2-4        48-årsracet (Veterantävling)
24         Lag-SM (Motocross)
24-25    MKR-tävling (Karting)

September:
1          KM 3 - Karting
6-7       East Sweden Rally
14        Mellansvenska långloppscupen (Banracing)
28-29   Sverige Cupen (Karting)
28        Östtrial (Trial)

Oktober:
6          KM 4 - Karting

Plats: Linköpings Motorstadion om inte annat anges
SOMMARTIDER PÅ KANSLIET:

10-12 juli 8.00-12.00
15-19 juli - stängt

22-26 juli 8.00-12.00


Övriga helgfria vardagar 7.30-16.00 (lunch 11.45-12.45)
VI ÖNSKAR ER EN SKÖN SOMMAR OCH
GLÖM INTE ATT KÖRA FÖRSIKTIGT PÅ VÄGARNA


  
andreas.berg@lms.se