LMS-Nytt AUGUSTI 2013
Ansvarig utgivare: Andreas Berg
ENDURO - STÅNGEBROSLAGET 2013 - 20-ÅRSJUBILERADE
20e Stångebroslaget blev en kanonbra tävling med 2158 förare. Vi fick applåder som arrangörer från alla förarna. En förkyld Hampus Falk blev bäste LMSare med en 8e plats under Söndagens Elitlopp. Vi gjorde en beräkning på att 8000-9000 personer var på plats under tävlingsdagarna.
 
Hampus Falk, Linköpings MS, summerade Stångebroslaget med tre ord:
– Varmt, dammigt och jobbigt.
 
Fem varv skulle köras. Och det gick bra i tre av dem.
– Då låg jag fyra och hängde bra med. Men sen...
Hampus hostar till och förklarar att en envis förkylning den senaste veckan gjort att orken inte fanns där på slutet.
– De sista två varven handlade det bara om att komma i mål. Jag hade inga krafter kvar och orkade inte återhämta mig när jag gick in och tankade efter tre varv. (källa: Corren)
 
Personal från styrelsen och kansliet var på studiebesök under fredagens tävlingar. Vi vill ge en stor eloge till hela arrangörsstaben. Vilket otroligt fint och välarrangerat evenemang! Hela området genomsyrades av proffsigt engagemang.

******************************************************************************
 
Inför SM deltävling på Prästtomta den 10 augusti 2013

Lördagen den 10/8 arrangerar vi en SM deltävling.
Söndagen är planerad för att låta de som arbetat som funktionär under SM och /eller Årsracet på Sviestad att köra tävlingsspåret.
Under lördagen så kör vi tävlingen, plockar gemensamt ihop tävlingsområdet och avslutar med knytisgrillning.
Söndagen ägnas åt körning av SM spåren, mer information gällande körningen senare.
För att få ordning på allt så kör vi arbetsdag måndag den 5/8.
Det kommer att finnas ansvariga på plats från och med kl 1300 tills det mörknar.
Om du har möjlighet att hjälpa till på tävlingsdagen samt vid någon/några arbetsdagar anmäl via mail eller sms till Mats Berzelius (matsberzelius@gmail.com / 070-5207956) snarast.
Möjlighet att köra motorcykel kommer att informeras om via bekräftelsemail/ telefonsamtal vid din anmälan.
Det finns lite av varje att göra så ta med spadar, skyfflar, krattor, yxor, motorsågar, nitapparater, hammare, skruvdragare, fogsvansar, sticksågar etc.

Tävlingsledningen
Mats Berzelius/ Linus Broaar/ Birgit Andersson

Nedan: PRÄSTTOMTA - tävlingsplatsen.

48-ÅRSRACET
Årsracet är en tävling för klassiska motorcyklar. Arrangörer är Linköpings Motorsällskap och MCHK-Racing. Det som gör den här tävlingen och Linköpings Motorstadion unika är att man inom samma område tävlar i fyra olika discipliner samtidigt. Varje år samlas 600-700 racerförare från Norden och stora delar av övriga Europa och gör upp i roadracing, cross, speedway och trial.
Arrangemanget bjuder på nostalgi, stenhårda tävlingar, motorkultur, gamla och nya MC-kändisar.
Som publik är man välkommen in i depåerna, där kan man tala med förarna och se tävlings-motorcyklar från början av förra seklet fram till hightec-hojarna i roadracingklassen SuperMono.


Tema Moto da Corsa Italiane (Italienska Racermotorcyklar)
Temat på 48-årsracet är Italienska Racermotorcyklar. Det kommer att speglas i de olika grenarna. I Roadracingens depå kommer Tematältet att fyllas av Italienska racers från MC-collection. MC-collection har också en 500cc Patonracer som kommer att köras av en Carlo Leoncini. Crossen har ett stort startfält i 50cc-klassen som innehåller ett flertal maskiner och förare från Italien. Trailen bjuder också på en och annan tävlingsmotorcykel från Italien. Speedway har ingen gammal klassisk anknytning men på senare år bygger Italienarna en motor som det körs med på högsta tävlingsnivå. Vi hoppas att kunna ha en sådan motor för beskådan på 48-årsracet. Hela 24 italienska märken är representerade bland anmälningarna.

Antal föranmälda per gren från 12 nationer:
Motocross 292 st
Roadracing 253 st
Trial 77 st
Speedway 35 st


Uppträdande med levande musik, marknad och servering
Förutom alla tävlingar finns också marknadsstånd, servering och uppträdande med levande musik..

Tider :
Tävling : lördag och söndag från kl 10.00
Träning: fredag och lördag från 9.00
Uppträdande: 21.00-24.00


Entré
Helg, fredag-söndag 300 kr
2-dags, lördag och söndag 250 kr
1-dags 150 kr
Fri entré för barn under 15 år
Program 60 kr
 
Camping
Torsdag-söndag 400 kr
Fredag-söndag 300kr
Lördag-söndag 150 kr                       

VARMT VÄLKOMNA!



MATERIAL TILL REDAKTIONEN
Vi behöver få in redaktionellt material. Vad vill DU läsa om? Någon LMS-profil du vill få mer information om? Någon tävling du deltagit på och vill delge oss resultat? Tipsa om motorrelaterade evenemang i närområdet mm mm

Likaså vill vi ha in sektionshändelser och/eller resultatlistor om ni varit ute på tävlingar.
Vi har över 900 prenumeranter och LMS-nytt är ett bra och lätt sätt att kommunicera med medlemmarna på.

maila material till redaktionen@lms.se
LMS HISTORIA

Tanken är att varje nummer ska ha med något om LMS historia och lite bakgrund runt motorstadion

Alf "Affe" Löfquist som är gammal LMS-are och har god kännedom om klubben och dess historia delar med sig.
Han har varit aktiv medlem sedan 1950!
AFFES MOTORKRÖNIKA DEL 2

Förra gången berättade jag om trafikövningsplatsen (Halkbanan) dess tillkomst och utveckling. Nu tänker jag börja från grunden. Hur klubben kom till, dåtida tävlingar och namnbyten.
Några motorentusiaster samlades den 18 juni 1925 på Arbetareföreningen i Linköping. Man beslutade då att bilda en motorklubb och tillsatte en interimsstyrelse. Klubbens namn blev Linköpings Motorcykelklubb(LMCK) ett namn som efter en kort tid ändrades till Linköpings
Motorklubb (LMK) . Detta efter att man slagit samman Linköpings Motorcykelklubb och Motorklubben Falken.
Redan 1925 avhölls första tävlingen som märkligt nog kördes i Söderköping. Tävlingen var en landsvägstävling med motorcykel och segrare blev Carl-Viktor Widmark med Folke Hell på andra plats.
1926 tillsattes den första ordinarie styrelsen med Georg Kindstrand som ordförande. Medlemsantalet var 120 personer. Tävlandet tog fart och man genomförde fyra tillförlitlighetstävlingar och en tolkningstävling på skidor efter bil.
1927 kördes två jordbanetävlingar (föregångaren till dagens speedway) på Folkungavallen. Loppen kördes på löparbanan med två förare per heat. Dessa startade med en förare på vardera långsidan.
1928 hade medlemstalet ökat till 203 och man deltog i Tillförlitlighets, Orienterings, Back- och Jordbanetävlingar.
1929 tog Folke Hell och Carl-Viktor Widmark hem klubbens första stora internationella pris: Mc-firman FN:s guldpokal. På den tiden en stor bedrift.
1931 (mitt födelseår) blev Signe Malmborg allmänt kallad ”Morsan” trea i en tolkningstävling med mc. Det kan noteras att det på denna tid var mycket ovanligt med kvinnor som tävlade med mc. Signe vann senare många priser som tävlingsförare. Namnet ”Morsan” fick hon då
hon tillsammans med maken Elis senare alltid fanns tillhands vid arrangemangen som funktionär. Även Elis var framgångsrik på mc och vann bl.a. SMK:s Midvinterpokal och en stor tävling i Örebro 1938.
Under perioden från starten 1925 fram till andra världskrigets utbrott 1939 tävlade klubbens förare flitigt. Vid en biltävling 1939 var bl. a. Bengt Svensson och Hilding Almevik etta och tvåa i den s.k. Femklubbarstävlingen med bil. Man ordnade också en istävling på Roxen detta år.
Under krigsåren 1939-1945 rådde bensinbrist och man fick hitta på nya tävlingsformer. Man körde gengastävlingar med både person-och lastbilar och det kördes en pojkracetävling med lådbilar i backen vid St. Larsbron. När kriget tog slut 1945 började man bygga motorstadion i Ryd.
Den 20 januari 1946 körde man isracing på Tinnerbäcken . Tävlingen vanns av Evert Fransson mera känd som Kumla-Frasse. Man körde också backtävlingar i Törneviksliden. Premiärtävlingen på banan i Ryd kördes den 13 oktober detta år och kallades för Dirt Truck. Segrare blev Bertil Karlsson Djursholm med Evert Boo och Linus Eriksson som 7:a och 8:a.
1947 hade klubben 257 medlemmar  och 1948 startade den första försöksserien i speedway och Filbyterna vann serien.
1950 blev Linköpings Motorklubb (LMK) Linköpings Motorsällskap (LMS) efter samgående med SMK Linköping. Filbyterna blev detta år första officiella mästare i speedway . I laget ingick Linus Eriksson, Kjell Karlsson, Dick Weider,Gösta Kugelberg , Gösta Zanderholm och Stig
Carlsson med Gunnar Johannson och Torsten Karlsson som reserver. Noteras också att LMS crossförare deltog i den nystartade serien i motocross.
Nog för denna gång. Mer nostalgi nästa gång.
Nu väntar det årliga veteranracet (48-årsracet)
Affe Löfquist
ATT VARA EN BRA IDROTTSFÖRÄLDER

De flesta vill bara väl. Men ändå kan det bli så fel. Att vara förälder åt ett idrottande barn är ibland en balansgång på slak lina. Vi har träffat Daniel Gould, världsledande expert på området, för att få en inblick i den svåra konsten.
 
Den galna idrottsfarsan har vi alla hört talas om. Han – mammorna finns de också men är betydligt mer lätträknade – finns representerad i de flesta idrotterna. Det är han som skriker: ”Men vad i helvete gör du, spring då!”, till den alltmer ängsliga 10-åringen som för varje utskällning uppträder allt mer frustrerat och nervöst. Rädd för att inte vara pappa till lags. Han hamnar i dispyter med andra föräldrar och i värsta fall i handgemäng.
Där finns också han som vägrar inse att barnet skickar ut alla tänkbara signaler om att det nog finns andra, betydligt roligare saker än idrott här i livet. Kanske saknar barnet helt fallenhet för idrotten ifråga.
Exemplen skulle kunna mångfaldigas. Men som väl är så tycks trots allt de flesta idrottsföräldrarnas värderingar kunna sorteras in under rubriken ”vettiga”.

Sju av tio föräldrar hanterar sina barns idrottande på ett bra sätt
- I USA betalar föräldrarna ibland ganska stora pengar för sina barns idrottande. Och ju mer de betalar, desto mer förväntar de sig att få tillbaka. Men våra egna resultat visar att sju av tio föräldrar trots allt hanterar sina barns idrottande på ett bra sätt. Resten klarar det tyvärr mindre bra.
Problemen kan handla om allt från att man är överbeskyddande, överinvolverad, har för höga förväntningar, ”curlar” eller är överkritisk, säger Daniel Gould och konstaterar samtidigt att det finns en utbredd uppfattning om att det bakom varje framgångsrik idrottare finns en galen förälder. Något som inte stämmer överens med verkligheten, visar Goulds egen forskning på professionella tennisspelare.
- Visst finns det några sådana exempel där barnen har nått ganska långt, i de här fallen topp 100-200 i världen. Men vi såg även föräldrar som följde våra rekommendationer och nådde lika långt i sin karriär. De som ”pushar” sina barn på ett felaktigt sätt kan med andra ord nå långt resultatmässigt, men de har ofta en märklig relation.
- Jag minns till exempel en kille som sa att hans mamma önskade mer att han vann en tennisturnering än kom och hälsade på henne. Han trodde själv att det bottnade i en osäkerhet hos modern. Hon älskade honom absolut, men levde förmodligen i tron att om sonen blev rik och berömd så skulle det vara ett bevis för att hon hade lyckats som mamma.

En trend inom amerikansk tennis att yngre tränare ser föräldrar som ett hot
Daniel Gould slår ut med armarna och berättar att det inom amerikansk tennis närmast blivit en trend att yngre tränare betraktar föräldrarna till de idrottande barnen och ungdomarna som fiender. Han har en känsla av att problemen blivit värre men är samtidigt noga med att framhålla att det saknas vetenskapliga data för att slå fast det.
Men, menar Gould, när barnet börjar bli större är det viktigt att kunna ta ett kliv tillbaka och låta tränaren sköta träningen. För tränaren, å andra sidan, är det viktigt att vara tydlig kring vilken filosofi som gäller rörande speltid, träningsmängd och annat.
- Det kan handla om att förklara att detta är ett elitprogram och det betyder att de bästa kommer att få mest speltid. Känner ni er obekväma med det så finns istället lag med andra prioriteringar.
Alla som är föräldrar vet att uppfostran inte är lätt. Att vara idrottsförälder utgör ytterligare en dimension i föräldraskapet. Idrottsföräldern har, menar Gould, tillsammans med tränaren en central roll i den unge idrottarens liv. Hans eller hennes agerande utövar alltid en påverkan i någon riktning.

"Optimal parents push"
Erfarenheten, menar Daniel Gould, visar att varken den auktoritära eller låt-gå-uppfostran fungerar speciellt bra. Daniel Gould återkommer flera gånger under intervjun till begreppet ”optimal parents push”.
- Låt säga att jag har en ung son som spelar tennis. Det ideala är då att jag en gång per termin eller år frågar honom om han fortfarande är motiverad och vill fortsätta spela. Då får han ta ett beslut och stå för det. Och väljer han då att spela ett år till så är det inte okej att strunta i träningen hursomhelst, lika lite som det är okej att strunta i att gå till skolan. Men som förälder måste man då också acceptera om han säger att han vill sluta. Då kan man inte börja skrika om hur mycket tid och pengar man investerat i hans tennisspel.
- Vad gör man om en förälder till en spelare beter sig riktigt illa under träningar och matcher?
- Inom amerikansk ungdomstennis finns uppförandekoder som spelare och föräldrar får skriva under. Är det första gången det inträffar räcker det förhoppningsvis att lite med glimten i ögat påminna: ”Hallå, glöm inte koden…”.
- Visar det sig bli ett återkommande problem kan det vara läge att ta ett enskilt snack med föräldern och förklara: ”Jag vet att du älskar ditt barn, men du måste ändå dämpa dig lite.” Om inte heller det hjälper så återstår bara att peka på avtalet och säga: ”Följ reglerna eller sluta”.
Vissa föräldrar har själv en bakgrund inom idrotten, andra har begränsade erfarenheter. Vartefter barnet avancerar uppåt i tävlingssystemet kan det, menar Gould, vara en fördel att ha en förälder som kanske själv varit elitidrottare eller tränare. Såtillvida det inte rör sig om en frustrerad före detta idrottare förstås, som drivs att barnet ska uppnå det han eller hon själv aldrig klarade.

Fördel med idrottskunniga föräldrar
- Men generellt är det förstås en stor fördel att ha en förälder med goda idrottskunskaper. Då vet man kanske vilka de bästa tränarna är, hur träningen bör periodiseras och hur långt det normalt är till nästa steg. I USA finns en stark vinnarkultur, även när det gäller ungdomsidrott. I en sådan miljö är det viktigt att kunna tänka långsiktigt och betona de olika utvecklingsstegen. Det är ett faktum att många som går i idrottens specialskolor slutar under ungdomsåren.


Källa: GIH, CIF Nyhetsarkiv

ÖSTERGÖTLANDS BILSPORTFÖRBUND

arrangerar följande kurser på Linköpings Motorstadion:

Fredag 9 augusti     Racinglicenskurs
Söndag 18 augusti  Rallylicenskurs förare och kartläsare samt L-ABC-utbildning

Mer info och anmälan: www.ostergotlandsbf.se
TÄVLINGSKALENDER 2013
Augusti:
2-4        48-årsracet (Veterantävling)
10         SM - 2 (Enduro)                   Plats: Prästtomta
24         Lag-SM (Motocross)
24-25    MKR-tävling (Karting)

September:
1          KM 3 - Karting
6-7       East Sweden Rally
14        Mellansvenska långloppscupen (Banracing)
28-29   Sverige Cupen (Karting)
28        Östtrial (Trial)

Oktober:
6          KM 4 - Karting

Plats: Linköpings Motorstadion om inte annat anges
ÖPPETTIDER PÅ KANSLIET:

Helgfria vardagar 7.30-16.00 (lunch 11.45-12.45)
VI ÖNSKAR ER EN FORTSATT SKÖN SOMMAR OCH GLÖM INTE ATT KÖRA FÖRSIKTIGT PÅ VÄGARNA


  
andreas.berg@lms.se