Om du har problem med att läsa detta mail, klicka här för en webbversion.

LMS-Nytt SEPTEMBER 2013
Ansvarig utgivare: Andreas Berg
Publikinformation
Hela tävlingscentrat är beläget mitt i Linköping, vid Cloetta Center, där kan ni finna både serviceplats, kiosk/grill och den första och sista specialsträckan i rallyt, en parksträcka som går över Stångebrofältet.
För sträckorna 2-8 är det en entréavgift på 40 sek för alla över 18 år, det officiella programmet gäller som inträde för en person på sträckorna. Du kan köpa program och karta på följande ställen (länk) från och med tisdag morgon. Priset är 150 sek per program. Parkeringsavgiften på publikparkeringarna är 60 sek.
Hålltider för tävlingen:
Fredag 6 Sept
17.30 Officiell invigning framför Cloetta Center
18.00 SS 1(Parksträcka vid Cloetta Center)
18.50 SS 2
19.45 SS 3
20.35 SS 4
22.00 Service vid Cloetta Center
Lördag 7 Sept
08:55 SS 5
09.35 SS 6
10.35 SS 7
11.40 Service vid Cloetta Center
13.10 SS 8
14.10 SS 9 (Parksträcka vid Cloetta Center)
15.45 Målgång och prisutdelning framför Cloetta Center
SM-final i roadracing 7-8 september 2013

Upplev den Svenska eliten slåss om de avgörande poängen i årets mästerskap i roadracing! Actionfylld motorcykelracing med elit- och supportklasser, en dag med något för alla!


Datum:              7-8 september

Plats:                  Linköpings Motorstadion, Sviestad
Arrangemanget bjuder på extrema hastigheter, stenhårda actionfyllda tävlingar och ett depåområde fyllt av upplevelser. Som publik är man välkommen in i depåerna, där kan man tala med förarna och se tävlings-motorcyklar både från toppteamen och de glada amatörerna i supportklasserna.
Gå ett varv med våra publikvärdar och få en guidad tour i depån och hälsa på bakom kulisserna hos några av förarna! För den vågade finns chans att åka med bakpå runt banan med en av våra fd. elitförare, garanterat en upplevelse som får det mesta att blekna!

Mer info hittar du på:         www.facebook.com/Linkopingroadracing

Ett STORT TACK till ALLA er som på ett eller annat sätt hjälpte till och gjorde 48-årsracet till ett succéarrangemang!

Som många redan vet är Årsracet LMS största arrangemang och en betydande del av ekonomin i klubben. Därför är de ideella insatserna mycket värda för hela föreningen.
 
CADWELL PARK
Min snabbaste racehelg så här långt, var bara 1 tiondel från snabbaste varv i race 1 där jag kom trea och i race 2 kom jag tvåa bara två tiondelar från vinsten.
Banan är byggd för motorcyklar så den är lite annorlunda och väldigt smal. Den är även väldigt kuperad. Så under fredagstestet hittade jag inte alls någon rytm i banan och det kändes inte riktigt bra oavsett hur jag körde och vilka inställningar vi gjorde.
Men på racedagen laddade jag om och lyckades kvala in på en tredjeplats men jag var nästan en hel sekund bakom min teamkompis och polesitter Jesper. Det var alltså fortfarande något som var fel men jag visste inte riktigt vad. När starten gick i första racet tappade jag från tredje till fjärde platsen eftersom det var svårt att komma iväg bra på den smutsiga sidan av startrakan. Det som gjorde att det inte kändes helt 100 försvann. På den riktigt smala banan var det svårt att köra om men på tionde varvet lyckades jag dyka förbi och kom upp på en tredje plats. När jag väl kom förbi kunde jag köra nästan två sekunder snabbare per varv! Jag var uppe precis bakom andra platsen när vi påbörjade sista varvet men då vi varvade några förare fick jag aldrig chansen att köra om. Jag kom i mål som trea och bästa tiden var en halvsekund bättre än min kvaltid!
I race 2 var målet att komma ur starten som tvåa och försöka hänga på Jesper. När Plato som startade tvåa fick motorstopp var det inga problem att vara tvåa efter första kurvan. Därefter hängde jag på Jesper under hela racet som jag inte har gjort under något race tidigare! Men när banan är så smal som den är var det nästan omöjligt att köra om en jämnsnabb bil. I mål var jag bara 0.2 sekunder bakom första platsen.
Jättenöjd med helgen då jag hade så bra fart! Synd bara att jag inte hade bra fart i kvalet. Nästan race är på Donington Park om fyra veckor, ett av racen jag sett fram emot mest under säsongen!
 
Med vänlig hälsning
Oskar Krüger
LMS HISTORIA

Tanken är att varje nummer ska ha med något om LMS historia och lite bakgrund runt motorstadion

Alf "Affe" Löfquist som är gammal LMS-are och har god kännedom om klubben och dess historia delar med sig.
Han har varit aktiv medlem sedan 1950!
AFFES MOTORKRÖNIKA DEL 3

Så har vi då genomfört årets största arrangemang, 48-årsracet i samarbete LMS och MCHK-racing. En tävling som gynnades av strålande sol och kanske på gränsen för varmt.
Många av Er kanske inte anar vilket enormt arbete och vilken noggrann planering som ligger bakom en tävling av detta format. Så snart ena årets tävling genomförts börjar planeringen för nästa.
I år har Ni kanske uppmärksammat att anläggningen har fått en ordentlig uppfräschning med nya asfaltytor, nya skyltar vid infarten och inte minst målning och reparation av kanslihus och andra byggnader.
48-årsracet hade samlat 658 förare från 12 nationer fördelade på 253 i roadracing, 292 i motocross, 78 i trial och 35 i speedway. Notabelt är att motocross, för första gången, gåttmom roadracing i antal deltagande förare. Detta kan möjligen bero på att man från Riksidrottsförbundet infört ett nytt anmälningssystem som av många förare upplevs som både byråkratiskt och besvärligt. Som exempel kan nämnas att katastrofalt få förare anmält sig i roadracing när anmälningstiden gått ut. Detta resulterade i att tävlingsledaren Göran Aldèn personligen ringde runt till förare och på detta sätt lyckades få till ett skapligt startfält i alla klasser.
Temat för året var italienska mc och förare. I grenarna Motocross och Road-Racing fanns italienska förare på plats och inte mindre än 24 italienska mc-märken fanns representerade i de olika tävlingsgrenarna. Flera italienska mc fanns för beskådande i utställningstältet där det också fanns en GM-motor, som används av många GP-förare i speedway.
Som vanligt leverade underteknad segrartavlorna i de olika disciplinerna. Det har för min del varit vinterns jobb att rita italienska motorcyklar och sedan rama c.a 90 tavlor.
Antalet klasser i de olika disciplinerna har varje år tenderat att öka och det finns därför planer på försöka minska antalet till nästa år eftersom det är svårt att hinna med tidsschemat.
Alla funktionärer har gjort ett toppenjobb men vissa personer har dragit ett extra stort lass i organisationen. Här nämner jag några av dem. Organisationsansvarige Göran Lundgren, Lennart Olander MCHK- Racing, Göran Aldèn Roadracing, Johnny Larsson Motocross, Karl-Axel Johansson Speedway, Teamet Björn Heurlèn, Lars Gerestad och Bosse Ekenger i Trial och inte minst vår PR-gubbe Håkan Norberg.
Förutom tävlingarna är detta ett tillfälle att umgås och man träffar många gamla profiler.
Nämner bara några som jag träffade: Börje Jansson, Leif Rosell och Ingemar Bengtsson Roadracing, Hasse Hansson Motocross och Enduromästare, Sune Lundgren, Björn Weissman, Lars Jahn, Tom Sjöman Trial och Tor Eriksen Speedway.
Kontentan av årets race är en klar succè  med mycket publik och toppenfina race. Nu ser vi fram mot 49-årsracet och inte minst 50-årsjubilèet 2015.
Med Motorhälsnigar
Alf ”Affe” Löfquist
KARTING  MKR-serien
Linköpings MS stod som arrangör av MKR deltävling #7.
Näst sista tävlingen i Mellan Svenska Karting-serien kördes i Linköping.
Som vanligt så var deltagande från just LMS förare väldigt stort, vi har under året haft 20-25% av start fälten i klasserna Formel Mini och Formel Micro vilket innebär tuff intern konkurrens och flera framstående placeringar.
Deltävling nummer 7 var inget undantag.
Cadetti:  5 st förare utav 23 startande körde för LMS, här tävlar vi inte utan kör in på oberoende placering för de unga tjejer o killar som lär sig tävla.
Formel Micro:  9 st förare utan 40 startande hade LMS med sig och Elliot Sjögren var den förare som lyckades allra bästa denna helg med sin fina 2:a placering, riktigt bra i denna tuffa klass körde även Dino Berganovic 6:a, Viktor Andersson 8:a och Jonathan Glad 9:a
De nämnda förarna har under året varit med i toppen av alla kval och finaler.
Formel Mini: 10 st av 36 förare från LMS och Jonathan Elm som under året kört till sig riktigt bra placeringar visade även på hemmabanan vart skåpet skulle stå. Kval 2:a i första kvalet, följdes upp med en punktering i andra och i finalen var Jonathan med om en otäck krasch som slutade bra. Jonathan bröt och bäste LMS:are blev David Johansson med en 13:e plats
Formel Junior 60: 2 förare från LMS av 20 st, bäste LMS:are Martin Andersson 5:e plats
Rotax Junior: 3 förare från LMS och här kör kanske Linköpings snabbaste förare för tillfället. Haris Imanovic var suverän i kvalen och körde in på en fin andra plats. Från den svåra 2:a startrutan kom Haris ut som 3:a och lugnt avvaktande på sin 3.e position skulle snart en omköring komma, tyvärr fick Haris bryta denna final pga av att en kontakt brustit på hans kart. Som Bäste LMS:are kom Carl Zetterwall in på en fin 4:e placering som var hans bästa för året.
Rotax Max: Endast Årets LMS:are 2012 körde i Rotax Max, denna helg hade inte Isabel tillräckligt mycket fart för att slåss om pallplaceringarna. 14:e plats blev det till slut
Sport 2000: inga LMS:are i denna klass, till nästa år hoppas vi ha med oss några förare även i Sport 2000
KZ2: Kartingen snabbaste klass, växlade KZ2 kartar. Rasmus Anderberg och Johannes Gabrielsson körde för LMS och körde in på 8.e resp. 9:e plats
Klubbmästerskap:
Linköpings MS har kanske Sveriges största ungdomsverksamhet inom Karting, det medför att vi får väldigt stora och bra klubbmästerskap.
Dessa tävlingar körs på en förmiddag och tävlingsledare är bröderna Ek som gör ett jättejobb tillsammans med alla föräldrar. Tack för ert arrangemang.
Hård konkurrens och bra racing gör att vi skördar framgångar på andra banor i Sverige.
1:a sept körde vi KM 3 för året och när solen sken som allra starkast 7 förare i Formel Cadetti, 11 förare i Formel Micro, 13 st förare i Formel Mini och ett samlat heat för stora kartar med 12 förare i klasserna: Yamaha, Formel production och Rotax Jonuior.
Formel Micro: I Formel Micro körde STCC förarens Mattias Andersson´s son Viktor Andersson in som vinnare, någon decimeter före Elliot Sjögren tätt följt utav Dino Berganovic och Jonathan Glad. Suverän körning från dessa unga talanger. med våra starka KM kommer de här killarna få ännu fler framgångar i kommande tävlingar. var så säkra på det.
Formel Mini: Jonathan Elm körde hem en kassaskåpssäker vinst i Formel Mini, på 2:a plats kom David Johansson tätt följd av Sonny Broström.
Fr v: Björn Bergman, Linus Månsson, Timmy Wernersson, Jocke Lundquist (lagledare) och Casper Nilsson
MOTOCROSS - ELITSERIEN/LAG-SM DELTÄVLING 4

24e augusti stod LMS som arrangör för deltävling nr 4. Den kördes som sprint, d.v.s nio korta heat i tre block. I varje heat körde två förare från varje klubb.
LMS-laget var för dagen decimerat p.g.a skador och lagledaren Jocke Lundquist, hade bara två man att köra med: Timmy Wernersson och Björn Bergman: Tre man hade behövts för att ställa upp med två man i alla heaten.
Med en bra matchning av Timmy och Björn lyckades LMS-laget ändå hålla streck- & kvalkonkurrenten BMK Uddevalla bakom sig och drygade därmed ut avståndet till kvaltävlingssträcket.
Björns placeringar blev 7, 13, 10, 8, 6, och 7. Timmys placeringar 10, 12, 11, 11, 13, och 16.
Segrande klubb i fjärde deltävlingen blev serieledande Västerås MK före Åsätra MK och Alfta-Edsbyn.
Bäst indivuellt blev Viktor Björklund.
Banan och tävlingens genomförande fick mycket bra kritik av gästande lag och domare.

Nästa deltävling går av stapeln kommande helg i Alfta-Edsbyn.
Totalt efter 4:a deltävlingar se tabellen nedan:

Pos. Klubb Deltävl 1 Deltävl 2 Deltävl 3 Deltävl 4 Deltävl 5 T-FP T-KP
1 VÄSTERÅS MK 322|36 273|29 276|33 295|34 0|0 1166 132
2 ALFTA-EDSBYN MCK 269|28 280|32 294|36 268|31 0|0 1111 127
3 ÅSÄTRA MK 280|30 272|30 241|28 284|33 0|0 1077 121
4 SMK EKSJÖ MC&US 279|30 303|32 209|26 142|19 0|0 933 107
5 KILS MK MC 223|22 222|22 213|26 237|27 0|0 895 97
6 SMK KRISTIANSTAD 211|20 259|25 206|22 167|19 0|0 843 86
7 MC ALINGSÅS 210|19 183|15 168|18 207|25 0|0 768 77
8 LINKÖPINGS MS 165|14 201|19 122|15 128|16 0|0 616 64
9 BMK UDDEVALLA 200|17 91|12 82|12 87|12 0|0 460 53


BOENDE TILL TÄVLANDE OCH BESÖKARE?

"Folkracehuset" är nu inrett med 6 sängar. Det finns kylskåp, microvågsugn och vattendunkar i stugan. Dusch och WC finns att nyttja på området.
Bokning sker på kansliet 013-362690 alt lms@lms.se
Kostnaden: 200 kr/sängplats. Täcke/sovsäck, kudde och lakan håller gästerna med själva. Är de fler personer är det okej att ta  med egna madrasser/liggunderlag.
TÄVLINGSKALENDER 2013
September:
6-7       East Sweden Rally
14        Mellansvenska långloppscupen (Banracing)
28-29   Sverige Cupen (Karting)
28        Östtrial (Trial)

Oktober:
6          KM 4 - Karting

Plats: Linköpings Motorstadion om inte annat anges
ÖPPETTIDER PÅ KANSLIET:
Helgfria vardagar 7.30-16.00 (lunch 11.45-12.45)



Kom gärna förbi kansliet om ni har några frågor, funderingar eller bara vill ta en fika.


  
andreas.berg@lms.se     

Det här är ett meddelande från . Vi hoppas att den här kommunikationen är välkommen.
Om du inte vill få mer information från oss i framtiden, så kan du avregistrera dig här