Om du har problem med att läsa detta mail, klicka här för en webbversion.

LMS-Nytt OKTOBER 2013
Ansvarig utgivare: Andreas Berg
Johan Remmelg Minnesfond
En glad Emelie Dahl fick under tävlingarna i Västerås ta emot checken från Johan Remmelgs Minnesfond.
Motiveringen lyder:
Emelie har visat extraordinär framfart och utveckling som motocrossförare. Hon har inte bara visat att tjejer kan åka lika fort, och ibland fortare, som dom flesta killar i samma ålder. Emelie har dessutom redan under sitt första år på stor hoj visat på snabb utveckling och lyckats etablerat sig som topp tre i Sverige, mycket imonerande!. LMS och Johan Remmelgs minnesfond vill önska lycka till och ser med tillförsikt fram mot att se Emelies framfart kommande år.
SVERIGECUPEN
Linköpings MS Karting stod sedvanligt som arrangör av finalen i Sverigecupen.
Vädret var för en gång skull med oss den här helgen, lite regn på lördag eftermiddag endast, annars var det en av de allra bästa racehelgerna på året.
Schysst racing, tät racing när den är som allra bäst och BÄST av allt många fina placeringar för våra unga LMS-förare.
SC finalen drar till de allra snabbaste förarna från Norrland Cupen, MKR serien och från Syd SKCC.
I det allra bästa startfältet lyckades följande förare med goda prestationer.
Formel Cadetti: Alla förare och föräldrar var här vinnare, inga sura miner och glada nybörjare.
Formel Micro: här hade LMS med sig flest förare, och STCC förarens Mattias Andersson son Viktor av en av de startande. Viktor körde riktigt snabbt under hela dagen, nytt banrekord för Micro (54,713) tyvärr var det fler som var snabba i finalen och en 8:e plats blev det till slut.
Bättre gick det för Elliott Sjögren som under hela säsongen varit långt fram, en 3:e plats och det som första års förare i Micro. Dino Berganovic körde in på en 6:e plats, men hade snabbaste tid i Finalen med.
Ser fram emot nästa säsong, när dessa första års killar i Micro kommer utvecklas ännu mer.
Formel Mini: Årets snabbast startfält i Micro, samtliga top 3 placerade förare från alla cuper i Sverige deltog, så även LMS egna Jonathan Elm. Jonathan körde in på sin allra bästa placering för året. En fin 4:e plats och i finalen hade Jonathan andra bästa varvtid med 51.520.
Formel Junior -60 : Axel Harling har under året varit uppe i toppen i J-60 och väl hemma i Linköping så skulle segern komma….. i ledande position i finalen tappade Axel sin luftburk och fick därmed "teknisk flagg" och bröt finalen. Innan Axel gick in i depå så körde han tävlingen finalens snabbast varv på 50,285.  Daniel Blixt som under året kört väldigt bra körde in på en fin 5:e plats.
Formel Yamaha: Få startande den här helgen, men väl de allra främsta som gjorde upp om SC priset, Bäste LMS:e Blev Filip Sjögren som kom 3:a
Formel Rotax Junior: Haris Imamovic, Linköpings snabbaste kille som radat upp pallplaceringar i den snabba klassen Rotax Junior. Helgen började bra med andraplats i tidskörningen. I ett kvalheat blev Haris på ett oschysst sätt avkörd från banan och fick bryta pga "teknisk flagg".  Med en sämre start placering i finalen så körde Haris snyggt och skickligt upp sig till en riktigt bra 3:e plats.
Formel KZ-2: Johannes Gabrielsson var här den främste LMS:e med sin fina 3:e plats, Johannes lovade att komma tillbaka nästa år ännu bättre tränad. låter lovande =)
Kartingsektionen vill passa på att rikta ett stort TACK till alla föräldrar, vänner, mekaniker och förare som gjort detta möjligt att arrangera flera stora tävlingar detta år.. Personal i Café Kolven, tävlingsledningen, styrelsen m fl. Tack för ert engagemang. Våra barn uppskattar er otroligt mycket för möjligheten de får att tävla på hemmabanan. TACK TACK.
BOKNINGAR VIA HEMSIDAN:
Alla maskiner, saker, elkablar och elcentraler kan numera bokas via hemsidan.
Ni ser direkt vad som finns tillgängligt.
Har vi några frågetecken hör vi av oss på de kontaktuppgifter ni lämnat.
(Maskinerna är vanligtvis inte bokningsbara under kontorstider)

MEDLEMSAVGIFTER:


LMS styrelse har gjort en översyn av reglerna för medlemskap i LMS. Följande beslutades: Medlemskap för 2014 kan tidigast lösas from 1 december 2013.


INTERNATIONELLA FRAMGÅNGAR

DUBBELSEGER PÅ DONINGTON PARK FÖR KRÜGER

 
Dubbel klasseger. Oscar tog en joker som ger dubbla poäng, så nu ligger han bara 1 poäng ifrån totalledningen!
Oscar skriver: Denna helg körde vi på samma bana som förra helgen alltså Donington men nu körde vi GP-slingan och tidigare körde vi nationella slingan. Detta innebar 3 nya kurvor som jag behövde lära mig direkt ut på kvalet. Efter 10 körda kvalvarv varav 5 fullfartsvarv lyckades jag kvala in som 5a på bästa tiden och 4a på näst bästa tiden.
I race 1 gjorde jag en riktigt bra start och var uppe jämsides med ettan in i första böj. Det blev lite kontakt men jag tog mig förbi som första bil. Lite längre bak i fältet blev det flera kollisioner så det blev safety car. Safety caren åkte in efter 3 långsamma varv och när grönflaggan kom skapade jag en lucka bakåt. Täten var även detta race jag, Jesper och Plato. Jag låg då först med Plato och Jesper fightandes bakom. Jag drog ifrån lite men när de slutade fightas började Plato köra ifatt mig och till slut förbi. Jag gjorde inte mycket motstånd eftersom man får poäng efter vad man kommer i klassen och Plato kör SR3. Jag kom då i mål som 2a, först i klassen, efter ett ganska odramatiskt race.
Race 2 var däremot dramatiskt. Det började med att jag kom iväg riktigt dåligt från startplattan men jag bromsade riktigt sent in i första kurvan så jag kom ändå ut som 3a. Då Jesper som låg framför missade i en kurva dök jag på innern i nästa och tog mig förbi. Plato var supersnabb i täten och var inget att göra någonting åt. Avståndet mellan mig och Jesper varierade mellan varven men på sista varvet var det riktigt tight. Efter första kurvan var han precis bakom och han försökte dyka i gamla hårnålen men jag täckte, jag tappade i utgången men jag såg inte då att Jesper var halvt uppe på innern så jag tvingade han att gena på gräset. Men ingen skada skedd och Jesper fortsatte att attackera även i nästa kurva och kurvan efter det. Men med defensiv körning lyckades jag hålla honom bakom. Ner i hårnålen på GP-slingan var nästa omkörningstillfälle och vi var även tvungna att varva. Jag dök på innern på bilarna vi skulle varva och låste upp hjulen. Jesper tog det lite lugnare och fick en bättre utgång men jag täckte så klart i sista kurvan och jag lyckades komma före över mållinjen och först i klassen även denna gång.
Riktigt skönt att ta fullpott när jag använde min joker som alltså ger dubbla poäng! Näst race är på Snetterton om fyra veckor.
I ESR gick det så här för LMS förare:
I den otrimmade 2wd klassen kom Robert Almevik och Daniel Lind på en 9:e plats.

I den trimmade klassen 4wd kom Joakim Längberg och Magnus Jonsson på en 8:e plats och på 9:e plats kom Johan Eklöf och Henrik Fridholm.

Vicktor Liljesson och Patrik Wiström fick bryta första dagen med bromsproblem, efter att ha återstartat på lördagen i tävlingen så blev det fel på kopplingen.

Mattias Lönn och Fredrik Adolfsson fick problem med motorn på Volvon, topplockspackningen så de fick bryta på fredagen.
SM-FINAL I ROADRACING 6-8 SEPTEMBER 2013
Robert Gull (1), Krister Bohm (2) och Niklas Långkvist (3) firar segern i race 2 med Pommac
(Bild: Pippi Virginia via Facebook)
Årets upplaga av SM i roadracing blev en succé på många sätt.
LMS egen Robban Gull tog en promenadseger i SuperStock 600 med bästa tid i båda kvalen, vinst i båda racen, serietvåa i SM-totalen efter Lukas Bäckström och var bara några tusendelar ifrån att slå Freddy Watz banrekord under söndagens race.
Mattias Wikberger stod på pallen med en tredjeplats i Pro Superbike och Macke Granstedt som kanske inte gjorde sitt bästa race bestämde sig under söndagen för att bjuda publiken på show och visade att superbikes går att köra både på sladd och på ett hjul. Publikfrieri av rang med andra ord!
125GP bjöd på två spännande race där denna helg avgjorde serietabellen och totalsegern som slutligen gick till Alex Persson som också vann båda racen under finalhelgen. LMS Linus Hellberg som missat ett par race och slutade på en 7e plats i SM visade sig ändå konkurrenskraftig med pallplatser under båda dagarna.
Förarna verkade riktigt nöjda med helgen, och även publiken verkade vakna till. Ca 1500 besökare som ren publik räknades det till vilket får ses som riktigt bra, både depån och områdena kring banan var befolkade under helgen och folk verkade stortrivas med eventet. Kul att notera är även att det i år kom en hel del ny publik som aldrig varit på en motortävling förut, en utveckling vi hoppas se mer av framöver!
Ett enormt tack ska även riktas till alla oerhört duktiga funktionärer som har fått massor med beröm från förare såväl som publik för ett snabbt, smidigt och proffsigt agerande under helgen. Stor eloge till er som fanns där med oss.
Nu laddar vi för 2014 och siktar på att göra ett ännu bättre SM, vädret är redan beställt!
RALLYSEKTIONEN INFORMERAR:
Av årets RS serie återstår en deltävling av 8:e Hjerpessprinten den 2:e november.
I totallistan ligger LMS:aren Jörgen Johansson på en 2:a plats med en totalseger och en 2 plats totalt. Ser man det klassvis ligger Joakim Längberg på en 4:e plats bland de 4 hjulsdrivna bilarna. Bland B-förarna är Maria Andersson på en 7.e plats. Fredrik Levstad på en 5:e plats i Original Elit klassen.
Årets stora utropstecken är Andreas Norström som har tagit klassegrar i alla tävlingar utom en då det blev en andra plats med detta resultat kommer Andreas att segra i klassen.
Sedan har det varit East Sweden Rally där de flesta medlemmar har haft olika uppdrag.
Flera har varit engagerade i tävlingsledningen exempelvis Urban Wahlberg som var banchef även i sekretariatet var det LMS:are. Två sträckor bemannades av LMS:are.
Så här glad var Andreas Norström efter att ha gått i mål på sista sträckan i tävlingen Skänningeknixen där Andreas segrade i klassen
Gunnar Höglund

Gunnar Höglund var LMS klubbfotograf 1946-1990 och har nu vid 92 års ålder skänkt sina samlade bilder till klubben. Det rör sig om 6 pärmar med blandande bilder och ca 700 diabilder.
Tanken är att se om vi kan digitalisera detta material och senare kunna erbjuda en kväll för medlemmarna med foto- och filmvisning.
Hjärtstartare

Nu har klubben köpt in ytterligare en defibrillator som är placerad i klubbhuset. Den andra finns i kanslihusets "lobby".
Vi hoppas självklart att dessa aldrig behöver användas och ser gärna att ni slänger ett öga på dem när ni går förbi och anmäler eventuell förlust/skadegörelse.
Finns önskemål på utbildning kan vi undersöka möjligheten att göra det via vår samarbetspartner SISU Idrottsutbildarna.

MOTOCROSS - TÅRTRACET 36:E UPPLAGAN 12 OKTOBER 2013

Tårtracet - LMS Motocrosssektions KM-final och säsongsavslutning sker i år lördagen den 12:e oktober.
Det hela startades av dåvarande motocrosssektionens ordf. Per-Arne Lindblad. Efter genomförda heat så bjöds förarna med sina närmaste och funktionärerna på tårta, därav namnet.
1977 gick första tävlingen av stapeln och första segraren var Johan Egelstig som dessutom vann J-SM i 500cc det året.

Anmälan från 08:00 till 09:00
Träning 09:00
Första heat ca 10:40
Vi kör alla klasser från 50cc upp till motion. "Tjej-" och så "Gubbheatet" .
Prisutdelning ca 15:00 Obs alla Guldhjälmsförare får pris (50cc, 65cc och 85G)
Detaljerat tidsschema kommer snart att finnas på crossektionens hemsida.

Serveringen är öppen hela dagen!

VÄLKOMNA UT TILL OSS!
RAPPORT FRÅN FINALEN PÅ ELIANTORPSBANAN I FINSPÅNG 28-29 SEPTEMBER

Final i Östra distriktets motocrosserier på Eliantorpsbanan i Finspång

Linköpings MS båda lag i div 1 och div bredd gjorde en stark avslutning.
LMS div 1 lag med förarna Timmy Wernersson, Kevin Lindberg, Hampus Kahrle, Linus Månsson och Christian Skåmedahl fick följande lagplaceringar i dagens tre heat 6:a, 4:a, och 4:a, det gav för dagen en total fjärdeplacering, deltävlingen vanns av Katrineholms MCC
Totalt efter sex deltävlingar vann Åbågens MK före UpplandsVäsbyMK och Järva MK. Linköpings MS lag blev 6:a totalt.
Linköpings MS div breddlag med förarna Robban Ekvall, Anders Sydborg, Thomas Johansson, Jocke Rambin och Martin Zetterholm fick följande lagplaceringar i dagens tre heat 2:a, 3:a och 3:a. Totalt för dagen blev det en 2:a plats. Tävlingen vanns av Västerås MK.
Totalt efter sex deltävlingar vann Västerås MK och LMSlaget blev 6:a
LMS HISTORIA

Tanken är att varje nummer ska ha med något om LMS historia och lite bakgrund runt motorstadion

Alf "Affe" Löfquist som är gammal LMS-are och har god kännedom om klubben och dess historia delar med sig.
Han har varit aktiv medlem sedan 1950!
AFFES MOTORKRÖNIKA DEL 4

Enligt LMS noteringar har jag varit LMS-medlem sedan 1952. Faktum är att jag egentligen varit medlem sedan 1950. Hur kan detta komma sig? Den 1 0ktober 1947 anlände en blott 15-årig Affe Löfquist till Linköping och hade då tagit värvning vid T1 (Kungl. Svea Trängreg).
Redan då hade jag ett stort motorintresse och hade bekantat mig med jordbanesporten på motorbanan i Gislaved. Det visade sig att T1 hade en egen motorklubb (T1 MK). Självklart sökte jag mig dit. Vid denna tidpunkt var det mycket populärt att köra tävlingar med s.k. midgetbilar. LMS-profilen och mångårige ordförande, Ivan Blom, tillhörde dem som med framgång utövade denna sport. Hur som helst, T1 motorklubb hade inköpt alla delar för att bygga en midgetracer. Dessa drevs av samma typ av JAP-motorer som användes i de flesta speedwaycyklar på den tiden. Av någon anledning avstannade bygget och ekipaget blev till salu. Tillsammans med en kamrat, Arne ”Mofa`Ginko” Nilsson inhandlade vi midgeten och beslutade oss för att sälja karossen och bygga en speedwaymaskin. Så blev också fallet. Kontakt togs med LMS stora stjärna Linus Eriksson som tillverkade den populära Linusramen. Vi fick hjälp av Linus att bygga ihop maskinen och ståtade nu med ett toppenekipage. För att träna och tävla krävdes förarlicens. T1 MK var inte anslutna till SVEMO  (Svenska Motorcykelförbundet) och hade därför ansökt och beviljats att bli underavdelning till LMS. På detta sätt löstes licensfrågan och på detta sätt kom jag att vara LMS:are redan 1950. Nu kunde vi börja träna. Det blev många varv på speedwayovalen på banan i Ryd. Vid ett sådant tillfälle vurpade en förare mitt framför mig och jag gjorde en vådlig kullerbytta, slog huvudet i planket och spräckte störthjälmen. (Dåtidens hjälmar höll inte dagens kvalitè och kallades för pappasken). Somliga vill påstå att det var efter denna vurpa som jag blev lite knepig.  Den gamla banan på Brigadfältet fanns vid denna tidpunkt kvar och jag har även haft tillfälle att köra några träningsrundor där (dock ingen tävling).  Debuten i detta sammanhang skedde vid en nybörjartävling 1953. I denna tävling deltog bl. a, Ove Fundins broder ”Totte” Fundin, Rolf Blom, Karl-Axel Johansson, Stig Sköldberg m fl. I debuten lyckades jag skrapa ihop 3 poäng. Ändå något! Karriären inom speedwaysporten blev tämligen kort, då vi sålde maskinen efter att ha fått tillgång till kronans motorcyklar för deltagande i orienterings- och tillförlitlighetstävlingar (nutidens enduro).
Måste dock berätta en rolig episod från speedwayperioden. Maskinen förvarades i ett förråd inne på regementet. En solig lördagförmiddag blev frestelsen för svår, vi tog ut cykeln , varmkörde och drog en repa i närheten av kaserngården. Det dröjde inte länge förrän dagofficeren kom rusande, men vi hann stänga av motorn och förpassa cykeln in i förrådet innan han hunnit fram. Det hela slutade med en rejäl utskällning. Men gissa om det luktade metanol på kaserngården efteråt.
Intresset för speedway fanns kvar och resulterade senare i många år som speaker i alla mc-grenar. Vid en tävling på banan i Ryd kom självaste ”Vargfar” Arne Bergström och undrade om jag kunde tänka mig att hoppa in som speaker. ”Vår ordinarie har blivit sjuk”. Sagt och gjort, jag prövade. Tydligen gick det bra för sedan blev det blev det många år i gebitet.

Med motorhälsningar Affe Löfquist.
ÖVRIGA SVENSKA MOTORSPORTSNYHETER
Volvo kör WTCC i Kina
Thed Björk som tog åtta segrar av tolv möjliga i årets STCC-serie, kommer att byta tävlingsbil, från den franska siluettracerbilen med volvoliknande kaross i STCC till en äkta touringracerbil, den Volvo C30 som Robert Dahlgren körde i WTCC för två år sedan.
- Jag ser fram emot att få göra WTCC-debut, säger Thed som har kört nästan varje typ av racerbil under sin karriär, från F3000 via sportvagnar och Le Mans till olika typer av standardbilsracing.
Hos Volvo säger man att det handlar om att fira STCC-guldet men det finns även en bakomliggande orsak. Volvo är ständigt intresserat av VM-serien för standardbilar och behöver köra en tävling per år för att kunna utvärdera konkurrenternas status.
- Vi gör en kontinuerlig utvärdering av WTCC för att ha en kort startsträcka om vi i framtiden skulle vilja tävla där. Men jag betonar att inget sådant beslut finns idag – men det vore samtidigt dumt att inte hålla kollen på WTCC och utvecklingen i världsmästerskapet, säger Alexander Murdzevski Schedvin, kommersiell chef för motorsport på Volvo Personvagnar.
För STCC-vinnaren Björk innebär WTCC-racet en premiär i ett VM han ännu inte deltagit i.
- Vi är väl medvetna om att vi har en tuff tävlingshelg framför oss då vi aldrig tidigare tävlat på banan. Vi håller målsättningen realistisk, att ta en topp tio-placering vore ett mycket bra resultat. Men vår huvuduppgift är att samla data och information.
Källa: Auto Motor & Sport

KARTING


CIK-FIA WORLD KZ och KZ 2 Championship med Academy Trophy (Rd 3)

I helgen kördes World Championship Karting i Varennes, Frankrike. Från Sverige tävlade EM tvåan Joel Johansson, Douglas Lundberg, Tobias Nilsson och Morgan Törnqvist i klassen KZ2 125cc 6vxl.
Hela Europaeliten av 84 förare var anmälda och i tidskörningen lyckas Douglas bäst med en 33:e plats följt av Joel på 38 plats, Morgan 41:e och Tobias på 48 plats vilket ingen av dem var nöjda med.
I kvalheaten gjorde de bra körningar och plockade placeringar som gav placeringar i topp 10 för de flesta. Detta gjorde att Tobias kom på 16:e plats och Morgan på 19:e plats i sin förfinalgrupp och Joel kom på 4:e plats följt av Douglas som tyvärr fick bryta efter blivit påkörd.
Eftersom det är 17 förare från varje förfinalgrupp som går vidare till förfinal så var det tyvärr färdigkört för Morgan och Douglas. Finalen blev mycket spännande under de 20 varv de körde och Joel lyckades till slut knipa 11:e platsen och Tobias gjorde en fantastisk uppkörning från sista statruta till 19:e plats i mål. Världsmästare blev Dorian Boccolacci från Frankrike.
Källa: SBF
TÄVLINGSKALENDER 2013
Oktober:
6          KM 4 - Karting
12        Tårtracet - Motocross

Plats: Linköpings Motorstadion om inte annat anges
ÖPPETTIDER PÅ KANSLIET:
Helgfria vardagar 7.30-16.00 (lunch 11.45-12.45)
ÖBF arrangerar följande kurser på Linköpings Motorstadion:
11 oktober       Racing
14 november    Rallycross
23 november    Rally

Mer info: http://www.ostergotlandsbf.se/
 

ÖBF inbjuder till "RALLYMÖTE FÖR ALLA" på Linköpings Motorstadion. Onsdagen den 16 oktober kl 18:30-21:00

Dagordning finns på hemsidan

ÖBF bjuder på kaffe och fralla. Varmt välkomna!



Kom gärna förbi kansliet om ni har några frågor, funderingar eller bara vill ta en fika.


  
andreas.berg@lms.se     

Det här är ett meddelande från . Vi hoppas att den här kommunikationen är välkommen.
Om du inte vill få mer information från oss i framtiden, så kan du avregistrera dig här