Om du har problem med att läsa detta mail, klicka här för en webbversion.

LMS-Nytt DECEMBER 2013
Ansvarig utgivare: Andreas Berg
LMS presenterar projekt inför 2014
PROJEKT 2014
År 2011 beslutade LMS styrelse att skapa ett levande projekt “ LMS Stadsplan” ledd av Lennarth Falk där det skulle ske en inventering av anläggningens byggnader mm.
Detta för att kartlägga byggnadernas status och underhållsbehov och driftkostnader.
Det framkom då att ett antal byggnader vid stora asfaltbanan är i så dåligt skick att det är mer fördelaktigt att ersätta dessa byggnader med nya istället för att börja lägga stora pengar på renovering. Dessutom har verksamheten vuxit så att vi inte kan utveckla verksamheten med befintligt bestånd.
De byggnader som berörs är Race Office – Café Racer – sjukrum – varvräkning – domar/speakertorn vilket nu består av ett flertal byggnader.
Med detta som bakgrund påbörjades hösten 2012 projektering med att ta fram förslag på ny byggnad – byggnader för verksamheten.
Som en skänk från ovan fick vi nu under hösten 2013 ett erbjudande att utan kostnad överta en byggnad från Garnisonsområdet Ekkällan vilken måste bort för att inte hindra nyproduktion av bostäder i området. Vi inspekterade och rådgjorde kring byggnaden och kom fram till att den passar bra in som ett tillskott i våra planer.
Nu kan vi få in allt vi behöver i endast en byggnad vilket är till fördel både vad gäller drift samt att vi skapar mer fria ytor i depån.
Samma lycka med att få överta byggnad hade vi ju också när vi planerade nytt kanslihus för ett antal år sedan.
Nu finns ritningar framtagna vilka ska presenteras vid en kommande infosamling med sektionerna.
Ni kan tro att det var många förvånade blickar när detta hus dök upp under en natt ute vid Motorstadion.
Detta hus ska alltså utgöra grunden till den nya fastigheten.
Lennarth Falk som leder arbetet är i slutskeded när det gäller byggnadslovsprocessen. Det som ska göras i nästa etapp är grunden och plattan till huset som planeras till våren 2014.
LMS - ROADRACINGSEKTIONEN UTSEDD TILL ÅRETS ARRANGÖR
Priset årets arrangör tilldelas den som fått flest röster i Svemos omröstning, och med årets tävling vann vi omröstningen med marginal.
Priset delades ut vid nationella grenmötet i  Karlskoga

JÄTTESTORT GRATTIS!
MEDLEMSAVGIFTER:

För att ditt medlemskap ska vara komplett måste vi ha namn, personnummer, telefonnummer och mailadresser till er. Lämnas lättast via lms@lms.se/blimedlem
Här finner du information om medlemskap. Har du några frågor mailar du oss på lms@lms.se eller ringer kansliet på 013-362690.
Under varje sektionssida finner ni även kontaktpersoner inom varje sportgren.
Vårat bankgironummer är 462-1355. Ni märker inbetalningen med NAMN + PERSONNUMMER.
I år har även medlemskorten fått nytt utseende. Vi räknar med att starta utskicken under januari månad.

Medlemsavgifter 2014

Årsmedlem 500 kr 19 år och äldre, fr o m födelseår 1995
Årsmedlem 250 kr Ungdom tom 18 år
Familjekort 750 kr Familj boende på samma adress och med barn 18 år och yngre. Födelseår tom 1996
    Som familj räknas sambo, gifta, ensamstående med hemmavarande barn 18 år och yngre. Gäller EJ gifta/sambo/särbo etc utan barn.
Stödmedlem 200 kr Ej bedriver tränings- och/eller tävlingsverksamhet.

Träningskort 2014

Enskild medlem 600 kr Årskort
Familjekort 850 kr Familj boende på samma adress och med barn 18 år och yngre. Födelseår tom. 1996
    Som familj räknas, sambo, gifta ,ensamstående med hemmavarande barn 18 år och yngre. Gäller EJ gifta/sambo/särbo etc utan barn.




BOKNINGAR VIA HEMSIDAN:
Alla maskiner, saker, elkablar och elcentraler kan numera bokas via hemsidan.
Ni ser direkt vad som finns tillgängligt.
Har vi några frågetecken hör vi av oss på de kontaktuppgifter ni lämnat.
(Maskinerna är vanligtvis inte bokningsbara under kontorstider)
SVENSKA SPEL
Du har säkert sett, läst eller hört om Svenska Spels satsning SVEA, som delar ut 50 miljoner kronor årligen till svensk idrott. Det unika med SVEA är att alla som spelar hos Svenska Spel med Spelkortet är med och bestämmer till vilka klubbar pengarna ska gå. Nu är satsningen i full gång och vi är med och kan få del av pengarna!

Välj oss som den klubb du vill att pengarna ska gå till. Du gör det i din spelbutik eller på svenskaspel.se/svea. Du kan också ringa Svenska Spels kundservice på 0770-11 11 11.
Ditt stöd betyder mycket för vår förening – och det kostar dig inget extra!
KVINNOR, MÄN OCH ALLA VI ANDRA!

Möt Sara Lund/Claes Schmidt i en underhållande och inspirerande föreläsning om de normer och värderingar som styr våra liv och hindrar oss från att tänka logiskt.

Måndag 13 januari kl 18.00 i Folkungaskolans aula, Linköping

Föreläsningen är en blandning av humor och allvar, fakta och fiktion, inspiration och erfarenhet, med det primära syftet att uppdatera och bredda vårt sätt att tänka. Och att våga reflektera över sig själv och andra - utan att döma.
Claes Schmidt mottog "Stora Talarpriset" i februari 2011.
Ytterligare information: www.saralund.se

Kostnad: 100 kr/person
Anmälan: senast 2 januari till kurser@sisu.se
Ange namn samt fakturaadress. Vi sänder fakturan med biljett veckan innan föreläsningen. Anmälan är bindande.
Frågor: Carl Bäckström, carl@sisu.nu alt 010-4765034
Välkomna!

I samarrangemang med SISU Idrottsutbildarna Östergötland
LMS HISTORIA

Tanken är att varje nummer ska ha med något om LMS historia och lite bakgrund runt motorstadion

Alf "Affe" Löfquist som är gammal LMS-are och har god kännedom om klubben och dess historia delar med sig.
Han har varit aktiv medlem sedan 1950!
AFFES MOTORKRÖNIKA DEL 6

Förra krönikan ägnades åt en återblick på de personer som fungerat som LMK/LMS ordföran-
de genom åren. I kommande krönikor gör jag en återblick på några av de personer som varit
drivande för klubbens utveckling och dess tävlingsverksamhet.
Tidigare har jag omnämnt SIGNE ”MORSAN” MALMBORG och jag vill gärna återkomma till
denna unika kvinna som tjänade LMK/LMS i drygt 50 år. Redan 1931 tävlade hon flitigt med
motorcykel, något som var mycket ovanligt för kvinnor under denna tidsperiod och hon spö-
ade många av sina manliga konkurrenter.  I motorsportens barndom förekom något så ovan-
ligt som tolkningstävling efter motorcykel och bil. Signe kan bl. a. stoltsera med en 2:a plats
i en sådan tävling. Utöver tävlandet var hon tillsammans med maken ELIS en flitig funktionär.
Vid klubbens OT_tävlingar hittade man dem oftast vid någon kontroll. Då motocrossbanan
började byggas på Sviestadområdet fanns båda med i arbetslaget och ”Morsan ” servade
alla i gänget med fika. Deras engagemang uppmärksammades med diverse hedersuppdrag som exempelvis : starter vid MC-Nytts Specialtrial i Bersbo, EM i trial 1972 och VM 1975 . ELIS MALMBORG tävlade på mc från tidigt 30-tal och vann bl.a. SMK:s Midvintertävling
och Örebro MCK:s jubileumstävling. Han körde sin sista tävling vid Roxenrundan 1952.
Elis ingick också i LMK:s styrelse och förutom andra funktionärsuppdrag var han tävlingsleda-re flera OT-tävlingar. Signe avled 1982 och maken Elis 1986.
Till klubbens veteraner får också räknas HILDING ALMEVIK som fanns med i LMK:s styrelse och även deltog i diverse OT-tävlingar. Bland meriterna kan noteras att han 1938 vann en T-
tävling med bil före självaste Arne ”Varg- far” Bergström. 1939 var han 2:a i en femkubbars-
tävling endast slagen av klubbkamraten Bengt Svensson. (Känd trafikskoleägare).
Intresset för motorfordon och motorsport har gått i arv bland Almevikarna då Hildings söner
ROLAND och SVEN numera driver var sin bilfirma och har tävlat med  mc respektive bil. I mit-
ten av 50-talet hittar man Roland  med framskjutna placeringar på mc vid tävlingar som Folk-
ungaloppet, Stångåpromenaden och Östergötland runt. Han fanns även med på arrangörs-
sidan vid tävlingar. Brodern Sven tävlade i rally och tog bl.a. SM-poäng i KAK-rallyt 1969. Han
tävlade också i banracing med en andraplats i Renaultcupen 1981 och han deltog i den för-
sta Folkracetävlingen på Linköpings Motorstadion 1981.
Nu upplever vi 3:e generationen Almevikare i och med att Svens son ROBERT tävlar i rally.
Debuten skedde vid Sviestadrträffen 1990 med en 6:e plats. Framgångarna har fortsatt med
att han 1994 blev 4;a i JSM i rally  och mer är säkert att vänta.
Detta var ett litet urval till att börja med. Fortsättning följer.

Önskar alla en riktigt God Jul & Gott Nytt År.

Alf ”Affe” Löfquist
GLÖM INTE GRINDEN

Vi vill uppmana alla medlemmar som har nyckel att låsa efter er. Det är av stor vikt att vi ser till att hålla våra yttergrindar låsta när vi inte har någon verksamhet. Är ni sist har ni ansvaret för att det blir låst. Allt för att minska inbrottsrisken och förstörelse på anläggningen.

Övriga Motorsportsnyheter

Honda: "Då lämnar vi MotoGP"

Enligt Shuhei Nakamoto, MotoGP-chef hos HRC, kommer Honda med 99 procents säkerhet lämna MotoGP om en standard-ECU införs.
En gemensam ECU (Engine Control Unit) kommer introduceras nästa säsong i ett försök att minska kostnaderna, fabriksteam kan dock välja att köra med egen elektronik men då får de endast använda 20 liter bensin istället för 24. 
Det har dock diskuterats om Dorna skulle implementera en standard-ECU obligatorisk för alla från 2017. Skulle detta ske säger Hondas MotoGP-chef att de kommer lämna serien. 
- Skulle MotoGP implementera en standard-ECU är det 99 procent säkert att Honda drar sig ur, säger Shuhei Nakamoto till Gazzetta dello Sport. 
- Anledningen till att Honda kör GP-racing är för att utveckla sin teknologi, vi tycker att Grand Prix passar bäst för det. Om chansen till teknologisk utveckling tas bort så förlorar Honda en väldigt viktig anledning - en fundamental anledning - som berättigar alla pengar vi investerar i det. 
2017 är nästa tillfälle då stora regeländringar kommer ha möjlighet att genomföras i MotoGP. Suzuki kommer återvända till serien 2015 och Aprilia 2016.
INGEN PLATS I DTM 2014 FÖR FELIX ROSENQVIST

Nej tyvärr var det beskedet som Felix Rosenqvist fick häromdagen efter ett samtal med de ansvariga hos Mercedes. Givetvis inte bra men nya samtal ska föras om vad som kan bli aktuellt och en testförarposition har det pratats om och det är ju ett steg i rätt riktning. Det andra spåret som finns är, som jag skrivit tidigare, World Series där det kan finnas en sponsor på gång som kan ta delar eller hela kostnaden för nästa säsong. Det finns lite andra alternativ också, men långt ifrån så attraktiva som de borde vara för en förare av Rosenqvists kaliber. Svaret på alla frågor för nästa säsong får vi nog dessvärre vänta på till början på nästa år.
Apropå Mercedes så fick man avbryta sin däcktest i förtid efter att Nico Rosberg fått punktering på startrakan i Bahrain hög fart under gårdagen. Bilen fick skador och eftersom det var sista dagen av testen bedömde man tiden för knapp för att hinna reparera. Pirelli gick igår ut med informationen att däcket som havererat var en prototyp som enbart testats i deras labb och som inte kommer att användas igen. Man hävdar också att deras däck är säkra och att det som användes på Rosbergs bil var ett däck där man testade nya lösningar för konstruktion och gummiblandning med målsättningen att hitta bästa tänkbara lösning för 2014 och man menar också att säkerheten kring nästa års däck inte är ifrågasatt.
Pirelli har uppenbara problem med att hitta rätt med hur deras däck ska sättas ihop för att stå pall för påfrestningarna och även om tester är till för att utröna ev brister så borde man vid detta laget kommit till rätta med däck som helt plötsligt bara ger upp. Det om något är en säkerhetsrisk, så fort däcken sitter på en Formel 1-bil (test eller tävling) borde de hålla en nivå där de inte punkterar, tillsynes utan anledning. Den typen av problem borde man ha under kontroll innan de testas på banan för att istället kunna koncentrera sig på prestanda.
Jag vet att alla som kritiserat Pirelli under året nu återigen får vatten på sin kvarn och nu bara väntar på att få säga ”vad var det vi sa” en gång till och det är lätt att hänga på det tåget. Personligen har jag länge tyckt att Pirelli ska ha beröm för sitt arbete med att göra däck som förbättrade underhållningen, men ju längre tiden går så börjar jag undra hur det är med kompetensen kring detta svåra uppdrag. Som sagts så många gånger tidigare är det inga problem att bygga ett däck som håller, problemet är att samtidigt göra ett däck som är svårt att hantera och som har ett prestandatapp som gör loppen intressanta (vilket var önskemålet från teamen och FIA). Jag och många andra, inte minst Pirelli själva, har hela tiden hävdat behovet av testbilar som ger relevant data, något man för första gången på allvar hade vid testen i Bahrain. Förhoppningsvis är det så att gårdagens haveri var det sista vi kommer att få uppleva på länge och att lärdomen det Italienska däckföretaget fått nu är tillräcklig för att få bukt med problemet en gång för alla.
En sak är dock säker, Pirellis PR-mardröm fortsätter ett tag till, det var många som hann läsa Nico Rosbergs tweet igår innan det togs bort. Det jag undrar är om inte Rosberg twittrade, väl medveten om konsekvenserna, för att sätta lite extra press på Pirelli. Det var skrivet med skämtsam ton men det är inget skämt att råka ut för en sådan incident i hög fart med livet som insats.
KURSER I LINKÖPING

ÖBF arrangerar följande kurser på Linköpings Motorstadion:


25 januari        Folkracelicens & Rallycrosskurs
29 mars              Licenskurs karting  - Teori
                     31 mars, 7 april och 14 april - praktik
 

Mer info: http://www.ostergotlandsbf.se/
VAR MED OCH PÅVERKA LMS FRAMTID!

Valberedningen har till uppgift att vid årsmötet 26/3 2014 föreslå styrelsens sammansättning.
Det är sedan upp till årsmötet att välja styrelse.

Lms valberedning tar gärna emot förslag på personer som anses intressanta och kan vara med och utveckla klubben.

Nedan står namn på de vars mandattid går ut 2014.

Bl a ska ordförande väljas.

Torbjörn Pettersson (ordförande)
Kjell Wahlfridsson (Kassör)
Jonny Larsson (ledamot)
Stefan Palmgren (ledamot)
Alexsandra Ringkvist (ledamot)
Mårten Oretorp (suppleant)
Christer Hjärtström (suppleant)

Du kan föreslå dig själv eller någon annan.

Sammankallande i valberedningen är Mats Berzelius
matsberzelius@gmail.com   070-5207956

Mvh Mats Berzelius



ÅRETS LMS-ARE 2013?

Årets LMS-are kan vara en eller i vissa fall flera personer som gjort något berömvärt i och för LMS totalt eller på sektionsnivå.

Kontakta kansliet eller din sektion om du har någon/några du vill nominera.
Senast 1 februari vill vi ha ditt förslag.

LMS styrelse beslutar vem som ska utses på föreningens ordinarie årsmöte.


KLARA DATUM FÖR SEKTIONERNAS ÅRSMÖTEN

12/1 Karting        Plats: Gokarthallen/Hackefors kl:12.00
14/1 Rally            Plats: Klubbhuset Motorstadion kl: 19:00
26/1 Roadracing   Plats: Klubbhuset Motorstadion kl: 14:00
29/1 Cross           Plats: Klubbhuset Motorstadion  kl:19:00
30/1 Enduro        Plats: Klubbhuset Motorstadion kl:18:30
JOHAN REMMELGS MINNESFOND

Johan Remmelgs minnesfond är startad för att hedra minnet av Johan som efter en tragisk olycka under motocross-SM i Västerås 8 augusti 2011 hastigt lämnade oss i stor sorg och saknad. Endast 15 år gammal.
Johan brann för sin sport och engagerade sig inte bara i sin egen träning och tävling, utan även som tränare för klubbens yngre förare.
Minnesfonden är inte bara ett sätt att minnas Johan och den goda kamrat han var, utan framför allt ett sätt att uppmuntra goda prestationer för sportens fortlevnad och framtid.
Minnesfonden förvaltas av LMS och delar varje år ut ett stipendium på 5000-10000 kronor till en individ eller organisation som bidragit till motocrossens utveckling och fortlevnad genom:

Speciell idrottslig prestation - Gott sportmannaskap - Speciell ideell insats - Insats för ökad säkerhet

Ansökan med motivering skickas till johan.remmelg@lms.se senast 1 maj. Sökande (individ, förening el organisation) ska ha sitt ursprung i den nationella motocrossverksamheten. En jury om tre personer beslutar om tilldelningen innevarande år. Juryn består av motocrossektionens ordförande, LMS ordförande samt en representant för familjen. Prisutdelning sker i samband med statustävling under året.

Gåvor sätts in på BG 462-1355, märk inbetalningen med Johan Remmelgs minnesfond.
LMS-Nytt tar vinterledigt och kommer åter med nya krafter i vår!
Vi hoppas att LMS-nytt har varit ett positivt format att kommunicera med er när det gäller både information, nyheter och resultat.

Vi kommer starta upp igen i mars. Tveka inte och maila in om ni har något intressant att berätta. Material tas emot hela tiden på redaktionen@lms.se.

Vi ligger nu på ca 1000 mailadresser som tar emot utskicket.
ÖPPETTIDER PÅ KANSLIET:

Helgfria vardagar 7.30-16.00 (lunch 11.45-12.45)


Vi tar jullov och håller stängt 23 december-6 januari
VI ÖNSKAR ER ALLA EN GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!

Andreas, Göran, Annika, Shlimon & Classe


  
andreas.berg@lms.se     

Det här är ett meddelande från . Vi hoppas att den här kommunikationen är välkommen.
Om du inte vill få mer information från oss i framtiden, så kan du avregistrera dig här